هوای پاک، زندگی سالم

هوای پاک، زندگی سالم

چکیده:

محیط پیرامون ما شامل هوایی است که همه زندگی وابسته به آن است. هوا جدا از تامین اکسیژن حیات‌بخش برای انسان، چند عمل دیگر هم انجام می‌دهد، بدن انسان به وسیله جریان هوا خنک می‌شود. حس‌های ویژه‌ای مانند شنوایی و بویایی به وسیله محرک‌هایی که از راه هوا منتقل می‌شوند، کار می‌کنند. عوامل بیماری‌زا به وسیله هوا انتقال می‌یابند. آلودگی هوا به گرد و غبار، دود گازهای سمی و بخارهای شیمیایی موجب بیماری و حتی مرگ می‌شود.

اثر هوای پاک بر زندگی:

هوای تمیز و تازه موجب تحریک مغز، افزایش کارایی، تحریک گردش خون و سوخت و ساز بدن می‌شود، تنفس هوای سالم برای کودکان و نوجوانان ضروری است و موجب افزایش یادگیری و شادابی کودکان می‌شود. تنفس مکرر هوای آلوده موجب افسردگی، کاهش یادگیری، بروز بیماری‌های چون آسم، برونشیت و سرطان در کودکان می‌شود.

آلاینده‌های هوا یکی از شناخته شده‌ترین عوامل تشدیدکننده آسم و حتی کمک‌کننده در ایجاد آسم کودکان به شمار می‌رود. توصیه می‌شود دانش‌‌آموزان مبتلا به آسم حتی‌الامکان در مواقعی که آلودگی هوا زیاد است، از خانه خارج نشوند و از رفت و آمد در خیابان‌ها خودداری کنند.

زندگی و فعالیت در اتاق‌ها و کلاس‌ها، هوای کلاس را تباه می‌کند. همچنین تنفس دانش‌آموزان در کلاس‌های شلوغ از جریان هوای سالم می‌کاهد. اگر به جای هوای از بین رفته، هوا جایگزین نشود می‌تواند به آسایش، بهداشت، کارایی، یادگیری، سلامت دانش‌آموزان آسیب برساند. در اتاق‌هایی که هوای آنها خوب تهویه نشود، احساس خفقان و ناراحتی به انسان دست می‌دهد. همچنین شکایت‌هایی مانند سردرد، خواب‌آلودگی، ناتوانی در تمرکز فکری روی می‌دهد. در چنین کلاس‌هایی، عفونت‌های ناشی از ریزقطره‌ها و کم شدن مقاومت در برابر بیماری‌ها در صورت مواجهه در درازمدت بروز می‌کند.
هوای اتاق‌ها و کلاس‌ها به وسیله آلاینده‌های میکروبی هوای بازدم، بوی بدن، عرق کردن، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و کثیف بودن لباس‌ها، آلوده می‌شود. باز کردن درها و پنجره‌ها بعد از ساعت آموزشی و زنگ تفریح به تبادل هوا و جریان هوای تازه کمک می‌کند.

تعریف آلودگی هوا:

آلودگی هواطبق تعریف آلودگی هوا عبارت است از یک یا چند ماده آلوده‌کننده، گاز، مایع، جامد در هوای آزاد به مقدار و مدتی که کیفیت آن را به نحوی تغییر دهد که برای انسان و موجودات زنده مضر باشد.
منابع آلوده‌کننده به چند دسته تقسیم می‌شود:
1) منابع سیار: مانند خودرو، هواپیما، قطار، کشتی
2) منابع ثابت: مانند کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، مراکز مسکونی، مراکز تجاری، مدرسه و مانند آن
3) متفرقه: مانند انفجار، سوزاندن، زباله، آتش‌سوزی، تخریب ساختمان‌ها