خطرات خرید دستگاه تصفیه هوا ارزان و بی‌کیفیت

خطرات خرید دستگاه تصفیه هوا ارزان و بی‌کیفیت

خرید دستگاه تصفیه هوا ارزان و بی‌کیفیت ممکن است به خطرات قابل توجهی منجر شود. این دستگاه‌ها معمولا از مواد ارزان ‌قیمت و کیفیت پایین ساخته می‌شوند که ممکن است مواد آلوده، باکتری‌ها یا ویروس‌های خطرناک را در هوا منتشر کنند. ضمنا کارایی تصفیه‌ آنها ضعیف است و نمی‌تواند ذرات معلق و آلاینده‌های موجود در هوا را به طور کامل جذب کنند. بنابراین، مهم است زمان خرید اینترنتی انواع دستگاه تصفیه کننده هوا، به کیفیت آن توجه ویژه داشته باشید تا برای حفظ سلامتی خودتان و هوای محیط زیست بهتر عمل کنید.

بیشتر بخوانید: چرا آلودگی هوا بد است؟

بی‌توجهی به خرید بهترین دستگاه تصفیه هوا برای منزل

هوای داخل خانه در تهران و دیگر شهرهای پرجمعیت، ممکن است بیشتر از هوای بیرون آلوده باشد. شما می‌توانید با تعویض فیلتر هوای سیستم تهویه مطبوع خود حداقل هر سه ماه یکبار و بررسی آن توسط یک متخصص حداقل سالی یکبار از بروز مشکلات جلوگیری کنید. همچنین باید یک مانیتور تجاری کیفیت هوای داخلی یا IAQ نصب کنید تا مشکلات را قبل از اینکه قابل توجه باشند شناسایی کنید. عواقب کیفیت پایین هوای داخل ساختمان شامل مشکلات سلامتی، سطوح رطوبت ناخوشایند، مشکلات تهویه مطبوع و قبوض بالای آب و برق است. اجازه دهید این موارد را جداگانه بررسی کنیم.

مشکلات سلامتی با خرید دستگاه تصفیه هوا ارزان

کیفیت پایین هوای داخل خانه می‌تواند بر تمرکز، سطح انرژی و حتی خلق و خوی شما تأثیر بگذارد. دفاتر با مشکلات کیفیت هوای داخلی اغلب بهره وری کمتری را تجربه می‌کنند. آلاینده‌هایی مانند گرد و غبار، خاک، کپک، گرده، شوره حیوانات خانگی و فضولات یا آفات می‌توانند نگرانی‌های زیادی برای سلامتی شما و خانواده‌تان ایجاد کنند. به همین خاطر خرید و قیمت دستگاه تصفیه هوا ارزان و باکیفیت بسیار مهم است.

ضمنا ترکیبات آلی فرار یا VOCها نیز می‌توانند به سلامت شما آسیب بزنند. این مواد شیمیایی در دمای اتاق تبخیر شده و در بسیاری از خوشبو کننده‌ها، چسب‌ها، رنگ‌ها و پاک کننده‌ها یافت می‌شوند.

اگر علائم آلرژی یا آسم، خستگی، بثورات پوستی، سوزش چشم، حالت تهوع، مشکلات سینوسی، سرفه یا سایر مشکلات سلامتی را تجربه می‌کنید، ممکن است کیفیت هوای داخل خانه شما پایین باشد. مکان‌هایی با کیفیت هوای داخلی پایین حتی می‌توانند تعداد بیشتری از باکتری‌ها و ویروس‌ها در هوا داشته باشند. در نتیجه ممکن است شما و خانواده‌تان از سرماخوردگی مکرر رنج ببرید. افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی یا قلبی عروقی هم بیشترین آسیب پذیری را در برابر مشکلات سلامتی ناشی از کیفیت پایین هوای داخل خانه دارند.

خرید پرفروش ترین دستگاه تصفیه هوا می‌تواند از بسیاری از این مشکلات جلوگیری کند. همچنین باید از پاک کننده‌های شیمیایی، خوشبو کننده‌های هوا و سایر مواردی که حاوی VOC هستند، خودداری کنید. در عوض، از محصولات طبیعی و محلول‌های پاک کننده مانند سرکه و جوش شیرین استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ شهر با بدترین آلودگی هوا در جهان

ایجاد سطوح رطوبت ناخوشایند

اگر هوای مرطوب شهر در تابستان وارد خانه شما شود، می‌تواند احساس گرما و تعریق در شما ایجاد کند. رطوبت بالا همچنین باعث رشد کپک و جذب آفات می‌شود. بسیاری از مردم به کنه‌های گرد و غبار، فضولات سوسک و سایر آفات رایج حساسیت دارند. برخی از کپک‌ها مایکوتوکسین‌های مضر تولید می‌کنند و همه کپک‌ها می‌توانند به خانه شما آسیب بزنند. کپک همچنین می‌تواند باعث ایجاد بوی نامطبوع کپک زدگی شود. تقریبا در همه جا هم رشد می‌کند. از جمله کانال‌های سیستم تهویه مطبوع، عایق‌ها و زیر فرش شما. خرید دستگاه تصفیه هوا ارزان باکیفیت می‌تواند به کنترل رطوبت خانه شما در تابستان نقش مهمی داشته باشد.

ضمنا در زمستان، هوا به طور طبیعی خشک‌تر از تابستان است و سیستم گرمایشی شما می‌تواند بیشتر رطوبت باقی‌مانده را از بین ببرد. این مسئله هم می‌تواند باعث خونریزی بینی، خشکی پوست، خشکی چشم و سایر مشکلات سلامتی شود. حتی منجر به ترک در کف چوبی و مبلمان هم می‌شود. شما با خرید دستگاه تهویه هوا خانگی می‌توانید سطح رطوبت خانه خود را در حد تعادل نگه دارید و از آسیب دیدن در زمستان هم جلوگیری کنید.

بروز مشکلات HVAC

مقدار زیادی آلاینده باعث می‌شود فیلتر هوای سیستم HVAC شما سریع‌تر کثیف شود و فیلتر هوای کثیف جریان هوا را کاهش دهد. همچنین کثیفی، گرد و غبار، کپک و سایر آلاینده‌ها را به بقیه خانه شما پخش می‌کند. اگر آلرژی، آسم یا سایر مشکلات سلامتی دارید، یک بار در ماه فیلتر هوای خود را تعویض کنید و به خرید دستگاه تصفیه هوا دست دوم فکر نکنید.

آلاینده‌ها همچنین می‌توانند در مجرای سیستم گرمایش و تهویه مطبوع شما جمع شوند و جریان هوا را کاهش دهند. آفات حتی می‌توانند در داخل مجرای دستگاه شما لانه بسازند یا بمیرند و باعث ایجاد بوی نامطبوع شوند. بسیاری از ذرات ریز مانند گرد و غبار و کثیفی در هوای خانه شما می‌تواند به قسمت‌های داخلی سیستم HVAC از جمله هواگیر و کمپرسور آسیب برساند. این امر می‌تواند باعث خرابی‌های ناخوشایند شود و شما را مجبور به پرداخت هزینه تعمیرات پرهزینه یا حتی تعویض سیستم خود کند.

صورت‌حساب‌های زیاد برای آب و برق

با خرید دستگاه تصفیه هوا ارزان بی‌کیفیت، انرژی بیشتری را هم مصرف خواهید کرد. اگر به دلیل آلاینده‌های موجود در هوای خانه، فیلتر هوا یا مجرای کانال مسدود شده، سیستم گرمایش و تهویه مطبوع شما سخت‌تر کار می‌کند تا شما و خانواده‌تان راحت باشید. اگر متوجه شدید قبوض آب و برق گران‌تری دارید، فیلتر هوا و کانال خود را بررسی کنید. می‌توانید کانال‌های خود را با برداشتن رجیستری هوا و جستجوی گرد و غبار، کپک یا آفات بررسی کنید.

اگر متوجه هیچ مشکلی در کیفیت هوا نمی‌شوید، یکی دیگر از مشکلات سیستم شما می‌تواند کاهش کارایی آن باشد. برای یافتن مشکل و صرفه جویی در مصرف انرژی، آن را توسط یک متخصص بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: برای مدیریت آلودگی هوا چه پیشنهادهایی دارید؟

کلام آخر

کارشناسان تصفیه دود پاک زیست (شادتکس) پیشنهاد می‌کنند برای دوری از عوارض دستگاه تصفیه هوا تحقیقات بیشتری انجام دهید. ارزانترین قیمت دستگاه و فیلتر تصفیه هوا همیشه نشانه برد شما در خرید نیست. توجه به کیفیت را فدای هزینه‌ها نکنید.