چگونه دود را تصفیه کنیم؟ خرید دستگاه حذف دود

چگونه دود را تصفیه کنیم؟ خرید دستگاه حذف دود

با گسترش فعالیت صنعتی و حمل ‌و نقل، آلودگی هوا از عوارض جانبی مهمی برای محیط زیست و سلامتی انسان‌ها تبدیل شده است. یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا، دود و بوی مختلف است که از فعالیت‌های صنعتی و خودروها در هوا منتشر می‌شود. با توجه به این مسئله، پیشنهاد اصلی ما در این مقاله ارائه سیستم‌ تصفیه دود و بو است. این سیستم‌ها با استفاده از فناوری‌های مدرن، قادر به خنک‌کردن، تصفیه و جذب ذرات معلق در هوا هستند و نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارند. این مقاله تصفیه دود پاک زیست (شادتکس) برای پاسخ به سؤال چگونه دود را تصفیه کنیم تدوین شده است.

مطالعه بیشتر: ضرورت خرید دستگاه تصفیه دود قلع برای محیط کار

فن سانتریفیوژ نصب کنید یا فن آکسیال؟

فن آکسیال (Axial fan) یک نوع فن است که هوا را به صورت موازی با محور خود منتقل می‌کند. پره‌های آن در اطراف خود چرخش می‌کنند. این نوع فن‌ها معمولا در فضاهای کوچک و محدود مانند حمام، توالت و اتاق‌های کوچک‌تر استفاده می‌شوند که هوای خروجی آن‌ها از طریق کانال‌های مستقیما در دیوار یا پنجره‌ها جریان داده می‌شود. آنها برای استفاده در کانال‌های بلند مناسب نیستند؛ زیرا فشار هوای موجود در کانال باعث مشکل در خروج هوا می‌شود.

در صورت نیاز به فن بلند، بهتر است از فن سانتریفیوژ (Centrifugal fan) استفاده نمایید. همچنین در هنگام نصب فن آکسیال، از خم کردن کانال آن خودداری کنید تا فشار هوا درون کانال افزایش نیابد. در مواردی که فشار هوا مهم است، بهتر است از فن سانتریفیوژ استفاده کنید.

فن سانتریفیوژ هوا را نسبت به ورودی فن با زاویه‌‌ای مستقیم به بیرون هدایت می‌کند و با استفاده از نیروی گریز از مرکز و انحراف، آن را در حال چرخش به ‌سوی خروجی محیط می‌کشاند. چرخش پروانه‌های فن باعث می‌شود هوا از نزدیک‌ترین محور وارد فن شده و به‌ صورت عمودی از طرف دیگر محور (سمت دهانه قاب) حرکت کند.

فن سانتریفیوژ برای یک حجم هوای معین، فشار بیشتری تولید می‌کند و برای نصب در جاهایی استفاده می‌شود که طول سیستم کانال‌کشی آن‌ها بیشتر از 5 متر است. این فن به خاطر کارآمدی بالاتر، در مواردی که طول سیستم کانال‌کشی زیاد است، مورد استفاده قرار می‌گیرد تا دغدغه چگونه دود را تصفیه کنیم از بین برود. به ‌طوری ‌که برخی از مدل‌های آن می‌توانند با سیستم کانال‌کشی تا طول 50 متر هم کار کنند.

انواع دستگاه تصفیه هوا؛ فیلتراسیون

وقتی به دنبال کاهش آلاینده‌ها در محیط زیست، با استفاده از دستگاه تصفیه دود هستیم، مهم است که با انواع دستگاه‌های تصفیه هوا هم آشنا باشیم. از آنجایی که مسئله فیلتراسیون در این تجهیزات بسیار مهم است، معمولا آنها را به همین فاکتور دسته بندی می‌کنند. به طور کلی، در دستگاه‌های تصفیه‌ کننده هوا دو نوع سیستم فیلتراسیون وجود دارد. برای خریدن بهترین دستگاه، باید به این ویژگی‌ها توجه کرد.

  1. یکی از این سیستم‌ها فیلتراسیون پسیو یا غیرفعال است. در این سیستم، هوا با استفاده از فن‌های درون دستگاه وارد می‌شود و از طریق فیلترهای مخصوصی عبور می‌کند. سپس هوا بدون آلودگی از دیگر سمت دستگاه خارج می‌شود. این روش هیچ گونه آلودگی مضری تولید نمی‌کند و تنها ذرات معلق را درون فیلتر دستگاه گیر می‌اندازد.
  2. در مقابل در فیلتراسیون فعال وجود دارد که هوا از ذرات آلاینده پاک‌سازی می‌کند و به همراه آن، یون‌های مخرب نیز از بین می‌روند. این یون‌ها سنگین می‌شوند و در نتیجه روی سطح محل رسوب می‌گذارند. اما تولید گاز ازن در این فرایند نیز اتفاق می‌افتد که برای سلامت انسان‌ها بسیار خطرناک است. بنابراین، برای جلوگیری از این خطرات، تماس بلند مدت یا با غلظت بالا با گاز ازن باید پرهیز شود.

مطالعه بیشتر: آشنایی با دستگاه مکنده دود لحیم کاری

قیمت دستگاه تصفیه دود چقدر است؟

قیمت خرید دستگاه تصفیه هوا به طور مستقیم به کیفیت ساخت آن مربوط است. یکی از عوامل تعیین‌کننده در قیمت دستگاه‌های تصفیه هوا، تکنولوژی استفاده شده در فیلترهای آن است. زمان بررسی سؤال چگونه دود را تصفیه کنیم در نظر داشته باشید که عموما در بازار، دستگاه‌های تصفیه هوا با فیلتر HEPA قابل دسترسی هستند که می‌توانند مقدار بیشتری از آلاینده‌های موجود را از محیط پیرامون ما حذف کنند.

اما اخیرا، تکنولوژی‌های جدیدی در دستگاه‌های تصفیه هوا مورد استفاده قرار گرفته‌اند که علاوه بر انواع فیلترهای مختلف نظیر HEPA14، فیلتر کربن، فیلتر UV و فیلتر سیمی، دارای راکتور پلاسمایی نیز هستند. این موضوع مطمئنا بر روی قیمت دستگاه‌های تصفیه و ضد عفونی کننده هوا تأثیر می‌گذارد.

به طور خاص، دستگاه تصفیه هوای اماکن مسکونی و عمومی شرکت تصفیه دود پاک زیست (شادتکس) با تکنولوژی فیلترالکترواستاتیک، فیلتر فلزی، فیلتر کاتالیست سرد و فیلتر کربنی، قادر است تمام هوای محیط اطراف خود را از انواع میکروب، ویروس، باکتری و قارچ پاک‌سازی کند. لذا قبل از خرید دستگاه تصفیه هوا، حتما به فضایی که تحت پوشش آن می‌افتد توجه کنید. همچنین، میزان نرخ تحویل هوای پاک (CADR) در دستگاه ضد عفونی کننده هوا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

و در آخر؛ چگونه دود را تصفیه کنیم!

بهترین روش برای تصفیه هوای خانه در زمان آلودگی هوا چیست؟ اگر با این سؤال روبرو هستید ما خرید دستگاه حذف دود را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای رسیدن به این هدف می‌توانید استفاده فن سانتریفیوژ و فن آکسیال را هم مد نظر داشته باشید. یادتان باشد که فن سانتریفیوژ دارای دو سیستم اصلی است که با نام‌های فن کانالی درون‌خطی و فن دیواری شناخته می‌شوند. فن سانتریفیوژ دیواری شبیه به یک فن آکسیال است و برای استفاده در مکان‌های استاندارد مناسب است. چرا که گریل جلویی و قاب آن، پروانه‌های فن را پوشش داده و با سختی می‌توان این دو نوع فن را از یکدیگر تشخیص داد. زمان بررسی سؤال چگونه دود را تصفیه کنیم در نظر بگیرید که قیمت فن سانتریفیوژ دیواری معمولا بیشتر از یک فن آکسیال است.

ضمنا باید به فیلتراسیون انواع دستگاه تصفیه هوا هم دقت داشته باشید تا خرید مناسبی را نسبت به نیاز خود تجربه نمایید. کارشناسان پاک زیست در این امر کنار شما هستند. کافی است از پل‌های ارتباطی ما استفاده کنید.