هواکش صنعتی چه کار می‌کند؟ | نحوه عملکرد هواکش صنعتی

هواکش صنعتی چه کار می‌کند؟ | نحوه عملکرد هواکش صنعتی

استفاده از هواکش صنعتی امر ضروری در تمامی صنایع است. این وسایل به منظور تهویه مناسب در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. هواکش صنعتی هوای تازه را جایگزین هوای آلوده به گاز و دود می‌کند. انواع این وسایل از جمله پروانه‌ای، لوله محوری، پره محوری و گریز از مرکز، هر کدام دارای ساختار و کاربرد خاصی هستند. صنایع گوناگون از این فن‌های صنعتی برای تهویه مناسب، حذف بو و عطرهای نامطبوع استفاده می‌کنند. علاوه بر صنایع، مکان‌هایی مثل باشگاه‌های ورزشی زیرزمینی و انبارها نیز برای حفظ سلامت هوای تنفسی افراد از این تجهیزات اساسی بهره می‌برند. با این مقاله تصفیه دود پاک زیست (شادتکس) همراه باشید تا نحوه عملکرد هواکش صنعتی را بیشتر بشناسیم.

بیشتر بخوانید: چرا آلودگی هوا بد است؟

هواکش صنعتی چیست و چگونه کار می‌کند؟

هواکش صنعتی یا فن صنعتی وظیفه تسریع حرکت و جابه‌جایی هوا و گاز در محیط را بر عهده دارد. این پروسه برای بسیاری از صنایع و کارخانه‌ها ضروری و حیاتی است و نباید اهمیت آن را نادیده گرفت. از طریق این وسایل، هوای آلوده به آلاینده‌های مختلف در محیط بسته شده و از بین می‌رود. در حالی که هوای تازه و تمیز از فضای باز به داخل محیط منتقل می‌شود. این فن‌ها علاوه بر استفاده در کارخانه‌ها و صنایع، در کارگاه‌های ساختمانی برای خشک و خنک کردن محیط نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این رو، هواکش‌های صنعتی بخش حیاتی از سایت‌ها، سوله‌ها و کارخانه‌ها را تشکیل می‌دهند.

برای اینکه بدانید هواکش صنعتی چیست و چگونه مورد استفاده قرار می‌گیرد در نظر داشته باشید در محیط‌هایی که فرایندهای شیمیایی پیچیده یا وجود ذرات آلاینده مناسبی برای سلامتی نیست، استفاده از هواکش‌های صنعتی ضروری است. علاوه بر این، در سالن‌های ورزشی، جایی که هوا به سرعت گرم و مرطوب می‌شود، همچنین در گلخانه‌ها، استخرها و مراکز آب درمانی برای کاهش رطوبت محیط، از این وسایل استفاده می‌شود. ضمنا، فن‌های رستوران، کارخانه‌های فراوری مواد غذایی و دودکش‌ها نیز جزو تجهیزات تهویه صنعتی محسوب می‌شوند.

استفاده مداوم و صحیح از این تجهیزات، تأمین کیفیت هوای مناسب در محیط کاری و محافظت از سلامت کارگران و مشتریان را تضمین می‌کند. به همین دلیل، اهمیت استفاده بهینه از هواکش‌های صنعتی و کانال‌های هوا را باید به ‌طور جدی در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع فیلتر دود سیگار

انواع فن چیست؟

وقتی در مورد نحوه عملکرد هواکش صنعتی صحبت می‌کنیم، شناخت انواع فن‌ها هم مهم است. این تجهیزات با تیغه گردان، طراحی‌های گوناگونی دارند و می‌توان در زیر زمین، روی میزی، سقف و غیره آنها را دید. این فن‌ها در سیستم‌های الکتریکی مثل کامپیوتر برای خنک کردن مدارهای داخلی استفاده می‌شوند. حتی در لوازم خانگی مانند سشوار، بخاری پرتابل و بخاری‌های دیواری هم وجود دارند. هدف استفاده از فن‌ها جابه‌جایی هوا در سیستم‌های تهویه مطبوع و در موتور خودرو است که در موتور خودرو می‌تواند توسط تسمه یا به صورت مستقیم توسط موتور انجام شود.

بعضی از فن‌ها برای سرمایش استفاده می‌شوند، اما به صورت مستقیم دما را کاهش نمی‌دهند. از فن‌هایی که برای خنک کردن تجهیزات الکتریکی، موتورها یا دیگر ماشین‌ها استفاده می‌شوند، می‌توان به فن‌های محوری، سانتریفیوژی، شعاعی، جریان متقابل یا مماسی اشاره کرد. در کل، فن‌های محوری در جاهایی استفاده می‌شوند که نیاز به حجم زیادی از جریان وجود دارد. در حالی که طراحی سانتریفیوژ در جاهایی استفاده می‌شود که نیاز به جریان و فشار بالا داریم.

انواع اصلی سیستم های تهویه صنعتی

سیستم‌های تهویه صنعتی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • دستگاه‌های تهویه صنعتی تک فصل سرمایشی که در فصل‌های گرم سال برای خنک کردن فضا و جریان هوا استفاده می‌شوند.
  • دستگاه‌های تهویه صنعتی تک فصل گرمایشی که در فصل‌های سرد سال برای گرم نگه‌داشتن فضا استفاده می‌شوند.
  • دستگاه‌های تهویه صنعتی دو فصل که علاوه بر خنک کردن و گرم کردن فضا، قابلیت تأمین گرمایش در فصل‌های سرد و خنک کردن در فصل‌های گرم را دارند. این دستگاه‌ها شامل فن کویل، هواساز و چیلر هستند و نسبت به دستگاه‌های تهویه صنعتی تک فصل، باعث صرفه‌جویی بیشتری در هزینه‌ها می‌شوند.

برای درک نحوه عملکرد هواکش صنعتی یادتان باشد که دو نوع سیستم تهویه مکانیکی هم وجود دارد که همیشه در محیط‌های صنعتی استفاده می‌شوند:

  1. تهویه با روش رقیق سازی یا همان تهویه عمومی که با ترکیب کردن هوای آلوده و هوای تمیز، از تجمع آلاینده‌ها جلوگیری می‌کند.
  2. تهویه با روش هواکش موضعی که آلاینده‌ها را در محل منبع (یا جایی بسیار نزدیک به آن) به دام انداخته و آن را از محیط خارج می‌کند.

بیشتر بخوانید: اثرات آلودگی هوا بر محیط زیست و حیات وحش

مزیت خرید هواکش صنعتی

داشتن یک سیستم تهویه صنعتی مناسب به عنوان یکی از جنبه‌های حیاتی گرمایش و تهویه هوا (HVAC) محسوب می‌شود. سه دلیل اساسی برای این مسئله وجود دارد. اول اینکه استفاده از تهویه صنعتی مطبوع می‌تواند به بهبود کارایی و اثربخشی سیستم گرمایش یا سرمایش کمک کند. دوم، استفاده از دستگاه‌های تهویه صنعتی مطبوع اقتصادی و مؤثر است. سوم، تهویه صنعتی مطبوع نسبت به روش‌های دیگر برای کنترل آلودگی هوای داخل ساختمان، از مصرف انرژی کمتری برخوردار است. البته برای بهره‌مند شدن از مزایای تهویه صنعتی مطبوع، استفاده از یک سیستم تهویه صنعتی مناسب ضروری است.

در نظر داشته باشید که هدف‌های سیستم تهویه صنعتی عبارت‌اند از:

  • تأمین هوای تازه به صورت مداوم از بیرون به داخل فضا
  • حفظ رطوبت و دما در سطحی مناسب
  • کاهش خطرات آتش سوزی و انفجار
  • حذف، رقیق سازی یا کاهش آلاینده‌ها

جمع بندی مبحث نحوه عملکرد هواکش صنعتی

فن یا هواکش صنعتی برای از بین بردن بو یا دود در محیط‌های صنعتی با فضای بزرگ و ارتفاع بالا استفاده می‌شود. نحوه عملکرد هواکش صنعتی این‌طور است که با توانایی بالای جابه‌جایی هوا کمک می‌کند تا هوا بهتر در محیط‌های صنعتی جریان پیدا کند. فن‌های صنعتی مختلف شامل فن بکوارد با بلور، فن سانتریفیوژ، فن رادیال و فن آکسیال هستند.

برای خرید هواکش صنعتی، باید ابتدا حجم هوا و برق مورد نیاز (سه فاز یا تک فاز) را در نظر بگیرید. سپس با توجه به شرایط محیطی و ساختمان، نوع مناسب فن انتخاب می‌شود. در نهایت، باید به جزئیاتی مانند میزان آمپر مصرفی، توان مصرفی، سطح صدا و ابعاد فن هم دقت کنید.