فن آکسیال چیست؟ نکات خرید هواکش محوری

هواکش‌های صنعتی یکی از انواع تجهیزات کاربردی برای تهویه هوا به شمار می‌روند، زیرا می‌توانند در مکان‌های مختلف استفاده شوند. این تجهیزات برای کنترل دمای محیط هم قابل استفاده هستند. وقتی به کارایی آنها نگاهی می‌اندازیم، مهم است بدانیم فن آکسیال چیست و چگونه کار می‌کند. برای شروع این مبحث یادتان باشد فن آکسیال یا فن محوری صنعتی اولین فن ساخته شده به دست بشر است. ویژگی‌های منحصربه‌فردی از جمله خروج هوای آلوده، ایجاد هوای تازه، از بین بردن دود، گاز، گرد و غبار و غیره دارد. این هواکش‌ها معمولا در تمامی خانه‌ها برای تصفیه هوا استفاده می‌شوند. برای بررسی بیشتر این مسئله با متخصصان تصفیه دود پاک زیست (شادتکس) همراه بمانید.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای تفاوت بین هواکش صنعتی و دمنده صنعتی

فن آکسیال Axial چیست؟

فن‌های آکسیال از قدیمی‌ترین فن‌های استفاده شده توسط بشر هستند. قدمت این فن‌ها به آسیاب‌های بادی طراحی شده توسط ایرانیان 500 سال قبل از میلاد بازمی‌گردد. سپس در دهه 1880، مهندسان فن‌های برقی را طراحی کردند که با نام فن‌های آکسیال (Axial Fan) شناخته می‌شوند. این فن‌های برقی همان فناوری آسیاب‌های بادی طراحی شده توسط ایرانیان را در اختیار دارند.

با این تفاسیر، فن آکسیال دمنده یک نوع دستگاه تهویه است که هوا در آن به صورت موازی با محور پروانه جریان دارد. راندمان این فن‌ها معمولا بین 70 تا 80 درصد است و برخی از آنها می‌توانند به راندمان 90 درصدی هم برسند. هواکش‌های آکسیال (بسته به نوع طراحی)، می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند. از جمله:

  • فن آکسیال پروانه‌ای یا فن ملخی
  • فن آکسیال پره‌ای
  • فن آکسیال لوله‌ای یا اگزاست فن کانالی

این فن‌ها از نظر هوادهی و انتقال جریان هوا به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • فن آکسیال کانالی خمیده به جلو
  • فن آکسیال کانالی خمیده به عقب

همچنین از نظر نوع کاربردی، این فن‌ها به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • فن آکسیال صنعتی
  • فن آکسیال تأسیساتی

پیشنهاد مطالعه: هواکش تصفیه دود

کاربرد فن اکسیال سایلنت

در این بخش به این سؤال جواب می‌دهیم که کاربرد فن آکسیال چیست؟ برای درک پاسخ این سؤال به یاد داشته باشید که فن‌های محوری (آکسیال) دارای تیغه‌هایی هستند که به دور یک محور ثابت می‌چرخند. این تیغه‌ها، هوا را به موازات محور جریان داده و آن را در جهت مخالف خارج می‌کنند. برای مثال، یک پنکه سقفی را در نظر بگیرید. در سقف، یک نقطه ثابت وجود دارد که پره‌ها به دور آن می‌چرخند. این پره‌ها، هوا را از سقف به موازات محور پایین می‌آورند و به سمت پایین زمین منتقل می‌کنند. فن‌های آکسیال برای عملکرد خود به مصرف برق زیادی نیاز ندارند. این فن‌ها، جریان هوایی با فشار کم را با سرعت حرکت می‌دهند و توانایی حرکت جریان‌های بالا را دارند.

ساختار انواع فن اکسیال

انواع فن آکسیال صنعتی ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند. اما در کل، این فن‌های صنعتی دارای یک ساختار مشترک هستند که شامل پروانه محوری و الکتروموتور است. با توجه به دسته‌بندی هواکش‌های محوری به سه دسته ملخی، لوله‌ای و پره‌ای، ساختار هر یک از این فن‌ها به صورت خلاصه به شرح زیر است:

فن‌ آکسیال پروانه‌ایپروانه و الکتروموتور
فن‌ آکسیال کانالیمحفظه سیلندری، الکتروموتور و پروانه
فن‌ آکسیال پره‌ایمحفظه، الکتروموتور، پروانه، تیغه‌های ایرفویل، پره‌های هدایت کننده و تخیله‌کننده هوا

موارد استفاده فن آکسیال چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، فن‌های آکسیال می‌توانند بر اساس نوع طراحی مختلفی داشته باشند و هرکدام از آنها می‌توانند کاربردهای متنوعی داشته باشند. از جمله کاربردهای مهم این فن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرید فن آکسیال پروانه ملخی برای استفاده به‌ عنوان فن‌های آکسیال سقفی، اگزاست فن‌های دیواری، مبدل‌های حرارتی برج خنک‌کننده و غیره
  • خرید فن آکسیال کانالی برای استفاده در پارکینگ‌های بزرگ طبقاتی، تونل‌ها، محیط‌های با تولید دود فراوان، کانال‌ها، انواع معادن، و غیره

در کل برای اینکه بدانیم دلیل خرید فن آکسیال چیست، باید به یاد بسپاریم که فن‌های جریان محوری دارای کاربردهای متعددی هستند، از جمله:

  • استفاده در محیط‌های اداری، تفریحی، صنعتی، تجاری، مسکونی و غیره
  • استفاده در سیستم‌های تهویه مطبوع و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی
  • استفاده در برج‌های خنک‌کننده، سیستم‌های حمل‌ونقل زیرزمینی، سردخانه‌ها
  • استفاده در انواع سوله‌های صنعتی
  • استفاده در کارخانه‌های صنعتی، دامداری‌ها، گلخانه‌ها، کارگاه‌های تولیدی
  • استفاده در صنعت خودروسازی و سیستم‌های تأسیساتی و صنعتی
  • استفاده در باشگاه‌های ورزشی، رستوران‌ها و غیره

پیشنهاد مطالعه: آشنایی با نحوه ساخت دستگاه تصفیه دود

قیمت فن آکسیال چقدر است؟

قیمت فن محوری به عوامل مختلفی بستگی دارد. اصلی‌ترین عوامل آن عبارت‌اند از توان و قدرت موتور، جنس بدنه دستگاه، برند و شرکت سازنده فن، تعداد و جنس پره‌ها، ابعاد و اندازه دستگاه، نوع فن آکسیال، ویژگی‌های فنی آن و نوسانات نرخ ارز.

توان و قدرت موتور تعیین‌کننده قابلیت عملکرد و کارایی فن آکسیال است و در نتیجه بر روی قیمت تأثیرگذار است. همچنین برند و شرکت سازنده نیز نقش مهمی در تعیین قیمت این دستگاه دارد، زیرا شرکت‌های مختلف این محصول را با کیفیت و قیمت‌های متفاوت عرضه می‌کنند. نوسانات نرخ ارز نیز می‌تواند بر قیمت فن آکسیال تأثیر بگذارد، زیرا بسیاری از مواد اولیه و قطعات فن‌ها از کشورهای دیگر وارد می‌شوند و تغییرات در نرخ ارز می‌تواند به تغییرات جدی در قیمت منجر شود.

عوامل دیگری مانند تعداد و جنس پره‌ها، جنس بدنه دستگاه، ابعاد و اندازه دستگاه، نوع فن آکسیال و ویژگی‌های فنی آن نیز می‌توانند بر قیمت نهایی تأثیرگذار باشند. به طور کلی، قیمت فن آکسیال با ترکیبی از این عوامل تعیین می‌شود و ممکن است بر اساس شرایط مختلف متغیر باشد.

کلام آخر

در این فرصت به این مسئله پرداختیم که فن آکسیال چیست. کارشناسان تصفیه دود پاک زیست (شادتکس) خرید این تجهیزات را تنها برای مکان‌ها ذکر شده پیشنهاد می‌کنند. اگر در محیط کاری پر از دود و بو مانند آشپزخانه‌های بزرگ مشغول به کار هستید، باید خرید دستگاه تصفیه دود آشپزخانه صنعتی و بزرگ را مد نظر داشته باشید. این دستگاه تصفیه دود با ظرفیت تصفیه از 2000 تا 32000 مترمکعب در ساعت قادر به ارائه عملکرد عالی است. این دستگاه‌ها در مدل‌های مختلف با توانایی تصفیه تا 32000 مترمکعب ارائه می‌شوند و برای استفاده در آشپزخانه‌های بزرگ و صنعتی مناسب هستند.