تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه هوا

تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه هوا، امری بسیار حیاتی و اساسی است که بی‌تردید برای همه افراد مهم است. به ویژه افراد با حساسیت‌های تنفسی، کودکان، سالمندان و افرادی که در محیط‌های آلوده به ذرات معلق هوا زندگی می‌کنند. این مسئله به دلیل تأثیر به سزایی که فیلترها بر کیفیت هوا و سلامت تنفسی افراد دارند، مورد توجه قرار می‌گیرد. تعویض منظم فیلترها نه تنها کیفیت هوای تنفسی را بهبود می‌بخشد، بلکه از بروز علائم آلرژی و بیماری‌های تنفسی ناشی از ذرات معلق در هوا جلوگیری می‌کند. با متخصصان تصفیه دود پاک زیست (شادتکس) همراه باشید تا این مسئله را بیشتر بررسی کنیم.

پیشنهاد مطالعه: سیستم HVAC چیست؟

انواع فیلتر دستگاه تصفیه هوا

قبل از بررسی مبحث تعویض فیلتر تصفیه هوا، خوب است با انواع این فیلترها هم آشنا شویم. فیلترهای اولیه، عمدتا به منظور مهار ذرات آلاینده اولیه وارد شده به دستگاه استفاده می‌شوند. این نوع فیلترها در مرحله ابتدایی فیلتراسیون مسئول جذب ذرات بزرگی هستند (مانند پرزها، موها و آلرژن‌ها). این فیلترها با جذب ذرات خیلی درشت، مانند PM 10، در این مرحله به طولانی‌تر شدن عمر فیلترهای HEPA و کربن فعال در مراحل بعدی کمک می‌کنند.

فیلتر HEPA

فیلتر HEPA، یکی از رایج‌ترین نوع فیلترها در دستگاه‌های تصفیه هوای باکیفیت‌تر است که بیشتر در بازارها موجود استفاده می‌شود. این نوع فیلتر عموما از موادی مانند پنبه، فایبرگلاس و فیبر ساخته شده‌اند. فیلتر HEPA قادر به جذب ذرات ریزی است که با چشم غیرقابل مشاهده هستند (مانند ذرات PM2.5 با ابعاد حدود 3 میکرون). چشم انسان تنها قادر به دیدن ذرات بزرگ‌تر از 10 میکرون است که شامل ویروس‌ها، باکتری‌ها و دیگر ذرات نیز می‌شوند.

فیلتر HEPA ظرفیت مشخصی دارد و پس از پایان عمر، نیاز به تعویض خواهد داشت. پس تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه هوا از این نوع را جدی بگیرید. یک فیلتر HEPA با کیفیت باید تا حدود 17000 ساعت یا حدود 2 سال عمر کاری داشته باشد. برخی از دستگاه‌های تصفیه هوا از فیلترهایی استفاده می‌کنند که به دلیل حجم کمی که دارند، حدود هر 4 تا 5 ماه نیاز به تعویض دارند. پس از انتخاب دستگاه تصفیه هوایی با فیلتر HEPA با کیفیت، بهتر است به نکات فوق توجه کنید، زیرا فیلتر HEPA به عنوان قلب تصفیه‌کننده‌های هوا محسوب می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: ضرورت خرید دستگاه تصفیه دود هوا

فیلترهای کربن اکتیو؛ تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه هوا

فیلترهای کربن اکتیو از کربن ساخته شده‌اند و با ایجاد منافذ متعدد، ذرات آلاینده را جذب می‌کنند. استفاده از این نوع فیلترها از سال 1900 آغاز شده و اولین استفاده‌های آنها برای تصفیه آب بوده است. در طول جنگ جهانی دوم، کاربردهای دیگری مانند استفاده در ماسک‌های سربازان برای حفاظت از آنها کشف شد. این فیلترها همچنین برای تصفیه هوا مورد استفاده قرار می‌گیرند و ذرات جذب شده توسط آنها به هیچ عنوان به هوا باز نمی‌گردند.

فیلترهای کربن اکتیو به عنوان یکی از مؤثرترین فیلترهای تصفیه هوا شناخته می‌شوند، زیرا این فیلترها به حذف عوامل شیمیایی موجود در هوا می‌پردازند. این فیلترها به افرادی که به آسم و آلرژی دچارند، کودکان و سالمندان و گروه‌های حساس دیگر، کمک بزرگی می‌کنند.

بسیاری از دستگاه‌های تصفیه هوا کمیت‌های کمتری از کربن اکتیو استفاده می‌کنند. این موضوع می‌تواند به کارایی کمتر و تعویض مکرر فیلترها در بازه‌های زمانی نزدیک به یکدیگر منجر شود. بنابراین، در انتخاب یک دستگاه تصفیه هوای با کیفیت، بهتر است اطمینان حاصل کنید که دستگاه از مقدار مناسبی از کربن اکتیو استفاده کرده و از فروشنده درباره این موضوع استعلام بگیرید.

پیشنهاد مطالعه: هواکش تصفیه دود

بهترین زمان تعویض فیلتر دستگاه تصفیه هوا

تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه هوا باید در بهترین زمان ممکن انجام شود. جهت جلوگیری از آسیب به فیلترهای پربازده و گران قیمت مانند فیلترهای کربن فعال و فیلترهای هپا، از پیش فیلترها در سیستم تصفیه هوا استفاده می‌شود. این پیش فیلترها به راحتی قابل جدا شدن و شستشو هستند تا به خروجی مطلوب برسند.

برای تمیز کردن پیش فیلتر، ابتدا دستگاه را خاموش کنید و از برق بکشید. سپس پیش فیلتر را از دستگاه خارج کرده و با آب شستشو دهید (حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید). اگر پیش فیلتر بسیار کثیف است، از برس نرم برای شستشوی گرد و غبار استفاده کنید. در نهایت، پیش فیلتر را در هوای آزاد قرار دهید تا به طور کامل خشک شود. قبل از انجام این کار، حتما مطمئن شوید که فیلتر قابلیت شستشو را دارد، در غیر این صورت باید فیلتر جدید خریداری کنید.

چگونه فیلتر دستگاه تصفیه هوا را سرویس یا تعویض کنیم؟

به یاد داشته باشید که فیلترهای هپا و کربن قابل شستشو نیستند و اگر آب به آنها برسد، آسیب می‌بینند. زیرا برای تماس با آب طراحی نشده‌اند. برای حذف آلودگی‌ها و گرد و غبار موجود در فیلترهای قابل شستشو، می‌توانید از جاروبرقی استفاده کنید.

لازم به ذکر است که با این روش تنها می‌توانید ذرات روی سطح فیلتر را جمع کنید و ذراتی که در عمق بافت فیلتر گیر کرده‌اند، باقی می‌مانند. بنابراین، بهترین روش تعویض فیلتر تصفیه هوا است.

البته فیلتر پیشرفته و مادام‌العمر پلاسمایی قابلیت شستشو دارد. برای تمیز کردن فیلتر قابل شستشو، تنها کافی است آن را به مدت چند دقیقه و تا زمانی که آب تمیز و شفاف از آن خارج شود، بشویید. فیلتر پلاسمایی در دستگاه تصفیه هوا، نقش مهمی در کاهش هزینه‌ تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه هوا ایفا می‌کند. این فیلتر، بسته به نوع و میزان آلودگی محیط، بین 8 ماه تا یک سال تنها نیاز به شستشو دارد.

پیشنهاد مطالعه: خطرات خرید دستگاه تصفیه هوا ارزان و بی‌کیفیت

کلام آخر

در مجموع، تعویض فیلتر در دستگاه‌های تصفیه هوا کاری آسان و قابل انجام توسط خودتان است. اما تهیه فیلتر برای دستگاه‌های تصفیه هوای تولید داخل آسان‌تر از خرید محصولات صادراتی است. بر این اساس، دستگاه‌های تصفیه هوای خارجی به دلیل وجود تحریم‌ها، مشکلاتی برای واردات فیلترهای خود دارند. متخصصان تصفیه دود پاک زیست (شادتکس) پیشنهاد می‌کنند برای حمایت از تولیدات ملی خرید از مراکز معتبر ایرانی را مد نظر داشته باشید.

شرکت تصفیه دود پاک زیست در زمینه تولید دستگاه تصفیه دود و بو فعال است و با توجه به چالش‌های موجود در بازار، خرید از برندهای ایرانی را به مشتریان عزیز پیشنهاد می‌کند.