دستگاه اگزاست فن چیست؟ (انواع + قیمت اگزاست فن)

این مقاله با هدف ارائه راهنمای خرید فن و قیمت اگزاست فن تدوین شده است. برای رسیدن به این هدف خوب است بدانید که اگزاست فن یک دستگاه هواکش صنعتی است و به منظور تهویه هوا در فضاهای بسته استفاده می‌شود. این دستگاه قادر است هوای مرده را از محیط خارج و هوای تازه را وارد فضا کند. اگزاست فن‌ها به دو نوع سانتریفیوژ و آکسیال تقسیم می‌شوند و اندازه آنها به میزان هوایی که باید جابه‌جا کنند بستگی دارد. توجه به این نکته زمان خرید دستگاه اگزاست فن بسیار مهم و حیاتی است.

این مورد را هم در نظر داشته باشید که اولین هواکش‌ها به نام فن‌های بادی، با استفاده از نیروی مکانیکی دست یا باد به حرکت درمی‌آمدند و هوا را وارد و خروج می‌کردند. این فن‌ها برای تهویه هوا مورد استفاده قرار می‌گرفتند؛ اما با پیشرفت علم و فناوری، اختراع اگزاست فن با نیروی الکتریکی توانست نیازهای تهویه هوا را بهتر و بهینه‌تر برطرف کند.

بیشتر بخوانید: هواکش صنعتی چه کار می‌کند؟

اگزاست فن (Exhaust Fan) چیست؟

فن‌های تهویه برای کنترل هوا در محیط‌های داخلی استفاده می‌شوند. در واقع اگزوز فن‌ها بوهای ناخواسته، ذرات معلق در هوا، دود، رطوبت و سایر آلاینده‌های موجود در هوا را حذف می‌کنند. نصب این محصولات معمولا بسیار آسان است، بنابراین می‌توان آنها را در مکان‌های مختلف قرار داد. در فصول مختلف برای مرغداری‌ها، گلخانه‌ها، کارخانه‌ها و کارگاه‌های بزرگ استفاده می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های انواع اگزاست فن این است که قدرت ورودی هوای بالایی دارند. آنها با برق کار می‌کنند، بنابراین توسط یک موتور به حرکت در می‌آیند. الکتروموتورهای تک فاز و سه فاز در اگزوز فن‌ها رایج هستند و در ابعاد و پیکربندی‌های تیغه‌ای متفاوتی دارند.

دستگاه اگزاست فن مکنده چیست؟

هواکش صنعتی مکنده گاهی به عنوان یک فن تهویه هم معرفی می‌شود، زیرا قادر به تهویه هوا در یک مکان خاص است. این نوع فن هوای داخلی را جمع‌آوری و به بیرون ساختمان منتقل می‌کند. مکنده‌های اگزاست، به عنوان یک سیستم تهویه هوای پیشرفته برای ساختمان‌های مختلف به کار می‌روند و انواع مختلفی از آن‌ها وجود دارد. اما هدف اصلی آنها ایمنی و تهویه بهتر مکان‌های مختلف است. دستگاه اگزاست فن مکنده‌ می‌تواند برای مرغداری‌ها بهترین گزینه باشد، زیرا بوی نامطبوعی که در این مکان‌ها وجود دارد را از بین برده و با وارد کردن هوای تازه، محیط را بهبود می‌بخشد.

انواع اگزاست فن

زمان مراجعه به بازار حتما نام‌های زیر را مشاهده خواهید کرد:

  • اگزاست فن یوتیلیتی
  • اگزاست فن کانالی
  • اگزاست فن دبل
  • اگزاست فن رادیال

اما به طور کلی ما دو نوع اصلی هواکش صنعتی با نام‌های اگزاست فن سانتریفیوژ و اگزاست فن آکسیال را مورد استفاده قرار می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: راهنمای تفاوت بین هواکش صنعتی و دمنده صنعتی

جریان هوا در هواکش‌های حلزونی سانتریفیوژ به صورت شعاعی حرکت می‌کند. با ورود هوا از قسمت مرکزی دستگاه، پره‌های اگزاست فن سانتریفیوژ آن را به سمت خارج از مرکز به شکل گریزنده منتقل می‌کنند. این فن‌ها توانایی تولید فشار مثبت و جریان مکش و دمش بالا را دارند و معمولا در مکان‌هایی که نیاز به تهویه مناسب دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین، در صنایع مختلف و حتی در مرغداری‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر به دنبال خرید اگزاست فن بی صدا هستید، این مورد را در نظر بگیرید. این فن‌ها به دلیل گریز از مرکز بودنشان، صدای کمتری نسبت به فن‌های محوری تولید می‌کنند و به خوبی در تخلیه هوا آلوده و ایجاد هوای تازه در محیط مفید هستند.

ضمنا فن‌های اگزاست آکسیال هم به یک جهت حرکت کار می‌کنند و دارای قدرت هوادهی بالا هستند. در این فن‌ها، جریان ورودی و خروجی هوا موازی و هم‌جهت است. این فن‌ها از یک پروانه، موتور و قاب تنظیم‌کننده مسیر هوا تشکیل شده‌اند. آن‌ها توانایی جبران افت فشار کمی را دارند (بین 300 تا 500 پاسکال) و به همین دلیل برای مکان‌هایی با کانال‌های طولانی مناسب نیستند. این نمونه دستگاه اگزاست فن ویژگی‌هایی مانند اندازه و وزن کم، مناسب بودن برای فضاهای محدود، سرعت چرخش بالای پروانه و ایجاد آلودگی صوتی زیاد را دارد.

بیشتر بخوانید: اهمیت تصفیه دود رستوران ها

قیمت اگزاست فن صنعتی

هم زمان استعلام قیمت اگزاست فن حلزونی و هم زمان بررسی قیمت اگزوز فن پشت بامی باید نکات مهمی را مد نظر داشته باشید. یادتان باشد که قیمت انواع اگزاست فن به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل شامل جنس بدنه، نوع پروانه و الکتروموتور است. انتخاب جنس بدنه اگزاست فن می‌تواند تأثیر زیادی بر قیمت دستگاه داشته باشد. برخی جنس‌ها ماندگاری و کیفیت بالاتری دارند و در نتیجه قیمت بالاتری هم خواهند داشت. اگر بدنه هواکش از جنس استیل باشد، قیمت آن افزایش خواهد یافت.

همچنین، نوع پروانه موجود در اگزاست فن نیز می‌تواند به قیمت آن تأثیر بگذارد. پروانه‌های با ساختار خاص ممکن است قیمت بیشتری داشته باشند. الکتروموتور نیز یکی از عوامل مهم در تشکیل قیمت هواکش صنعتی است. الکتروموتورهای با کیفیت و با قدرت بالا معمولا هزینه بیشتری دارند. از این رو، بررسی دقیق اجزا و قطعات مورد استفاده در تولید اگزاست فن می‌تواند به انتخاب بهترین گزینه با قیمت مناسب کمک کند.

ضمنا ظرفیت هوادهی بیشتر به قیمت هواکش صنعتی تأثیر مستقیمی دارد. یعنی هر چه ظرفیت بیشتر باشد، قیمت نیز بیشتر خواهد بود. همچنین نوع هوادهی نیز بر قیمت دمنده صنعتی تأثیر دارد. به طور مثال، در مقایسه با ظرفیت یکسان، سانتریفوژ گران‌تر از فن‌های آکسیال است. استفاده از الکتروگیربکس زیمنس و محصولات مشابه می‌تواند قیمت هواکش را نسبت به دستگاه‌های مجهز به الکتروموتورهای موتوژن و محصولات ایرانی افزایش دهد. پروانه‌های ساخته شده از جنس استیل، فایبرگلاس یا پلی آمید نیز می‌توانند تأثیر مستقیمی بر قیمت داشته باشند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با روشهای تصفیه دود

کلام آخر

در این فرصت به بررسی دستگاه اگزاست فن پرداختیم. پیشنهاد می‌کنیم زمان بررسی خرید و قیمت فن تهویه سانتریفیوژ، کانالی، دیواری و دیگر انواع مانند اگزاست فن حلزونی یا اگزوز فن پشت بامی حتما به نکات این راهنما دقت داشته باشید. برای انجام یک خرید موفق باید ابتدا مقدار ظرفیت هوادهی و پس از آن نوع هوادهی را مد نظر داشته باشید. ضمن اینکه نوع پروانه‌ها و جنس بدنه را هم چک کنید. با توجه به این موارد است که خرید شما امن و موفق خواهد بود.