درصد الودگی هوا چطور تعیین می‌شود؟

آلودگی هوا مرگبارترین تهدید زیست محیطی برای انسان است. حتی با وجود بیش از نیمی از جمعیت جهان که در شهرها زندگی می‌کنند، آلودگی هوا همچنان یک مسئله نادیده گرفته شده و کم اولویت است. در واقع، 99٪ هوایی که کل جمعیت جهان تنفس می‌کنند که بیش از حد مجاز آلودگی ایمن است. به همین دلیل تعیین درصد الودگی هوا برای دولت‌ها بسیار مهم است. البته اکنون ابزارهایی وجود دارد تا هر کسی بتواند کیفیت هوای شهر خود را بررسی کند. آن را با شهرهای دیگر کشور خود یا در سراسر جهان مقایسه کرده و بفهمد که آیا هوایی که تنفس می‌کند در حال بهتر شدن یا بدتر شدن است.

کیفیت هوا چگونه اندازه گیری می‌شود؟

آلاینده‌های هوا از منابع مختلفی از جمله انتشارات ناشی از فعالیت انسان (مانند استفاده از سوخت‌های فسیلی در وسایل نقلیه و آشپزی) و منابع طبیعی مانند طوفان‌های گرد و غبار و دود ناشی از آتش‌سوزی‌ها و آتشفشان‌ها می‌آیند.

مانیتورهای کیفیت هوا همیشه به حسگرهایی مجهز هستند که برای شناسایی تمام آلاینده‌های خاص طراحی شده‌اند. بعضی از لیزرها برای اسکن مقدار چگالی ذرات معلق در یک متر مکعب هوا استفاده می‌کنند. در حالی که برخی دیگر به تصویربرداری ماهواره‌ای و اندازه گیری انرژی منعکس شده یا منتشر شده از زمین متکی هستند.

آلاینده‌های مرتبط با تأثیرات سلامت انسان و محیط زیست شامل PM2.5، PM10، ازن سطح زمین، دی اکسید نیتروژن و دی اکسید گوگرد است. هر چه تراکم آلاینده‌ها در هوا بیشتر باشد، شاخص کیفیت هوا (AQI) بالاتر است (مقیاسی که از صفر تا 500 است). AQI 50 یا کمتر ایمن در نظر گرفته می‌شود، در حالی که خوانش بالای 100 ناسالم تلقی خواهد شد. به گفته UNEP IQAir، تنها 38 کشور از 117 کشور و منطقه، میانگین قرائت AQI سالم را در سال 2021 داشتند.

میزان کیفیت هوا چگونه محاسبه می‌شود؟

بانک‌های اطلاعات کیفیت هوا خوانش‌های نظارت‌کننده کیفیت هوا دولتی، منابع جمعی و ماهواره‌ای را پردازش می‌کنند تا یک قرائت AQI جمع‌آوری کنند. این پایگاه‌های اطلاعاتی ممکن است بر اساس قابلیت اطمینان و نوع آلودگی اندازه‌گیری شده، داده‌های مربوط به درصد الودگی هوا متفاوت را تحلیل کنند.

جالب است بدانید UNEP با همکاری IQAir اولین ماشین حساب قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در زمان واقعی را در سال 2021 ایجاد کرد که خوانش‌های جهانی را از مانیتورهای کیفیت هوا در 6475 مکان در 117 کشور، قلمرو و منطقه ترکیب می‌کند. این پایگاه داده خوانش PM2.5 را در اولویت قرار می‌دهد و از هوش مصنوعی برای محاسبه میزان قرار گرفتن جمعیت هر کشور در معرض آلودگی هوا به صورت ساعتی استفاده می‌کند.

یک نکته مهم در مورد درصد الودگی هوا

AQI به منظور ارائه توصیه‌های بهداشتی استفاده نمی‌شود. برای مشاوره بهداشتی دقیق در مورد کیفیت هوا و گرده، باید به پورتال مشاوره سلامت کیفیت هوا مراجعه کنید. اما شش دسته AQI از «بسیار خوب» تا «خطرناک» وجود دارد که می‌توان به آنها رجوع کرد. در نظر داشته باشید که هر دسته با رنگ متفاوتی نشان داده شده است.

در این طیف، مقدار کمتر نشان دهنده کیفیت بهتر هوا و مقدار بالاتر نشان دهنده کیفیت هوای ضعیف‌تر است. هنگامی که یک آلاینده AQI ضعیف، بسیار ضعیف و خطرناک است، به این معنی است که آلاینده از استاندارد کیفیت هوای مربوطه خود فراتر رفته است.

خیلی خوب0-33
خوب34-66
نمایشگاه67-99
ضعیف100-149
خیلی ضعیف150-200
خطرناک200+

چگونه دولت‌ها می توانند نظارت بر آلودگی هوا را بهبود بخشند؟

نظارت بر کیفیت هوا به ویژه در آفریقا، آسیای مرکزی و آمریکای لاتین بسیار کم است. حتی با وجود اینکه این مناطق پرجمعیت هستند. به این معنی که درصد زیادی از مردم به طور نامتناسبی تحت تأثیر آلودگی‌های هوا قرار دارند. دولت‌ها باید قوانینی را اتخاذ کنند که نظارت را به یک الزام قانونی در حین سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های موجود برای بهبود قابلیت اطمینان داده‌ها تبدیل نمایند. کارشناسان UNEP در مورد مدیریت درصد الودگی هوا اذعان دارند حتی ادغام استفاده از مانیتورهای بررسی کیفیت هوای ارزان قیمت، مدیریت کیفیت هوا را در کشورهای در حال توسعه بهبود می‌بخشد.

آنها می‌افزایند: «استقرار مانیتورهای کیفیت هوای ارزان‌تر آسان‌تر است و با کاهش قابل‌توجه در هزینه‌های عملیاتی همراه است. در نتیجه آنها را به یک جایگزین عمومی با دوام در مناطقی که فاقد ایستگاه‌های دولتی هستند و همچنین در مناطق دورافتاده تبدیل می‌کند».

UNEP مسئول تجزیه و تحلیل وضعیت مربوط به ابتکارات جهانی آلودگی هوا است و ارائه اطلاعات هشدار اولیه را برای ارتقای کیفیت همکاری بین المللی در زمینه محیط زیست در نظر دارد. برای مثال، UNEP از استقرار 48 حسگر ارزان قیمت در سراسر کنیا، کاستاریکا، اتیوپی و اوگاندا از سال 2020 حمایت کرده است. UNEP همچنین قصد دارد به بیش از 50 کشور از جمله سنگال، بوتسوانا، آرژانتین و تیمور لسته پشتیبانی فنی ارائه دهد.

کارشناسان این مجموعه می‌گویند: «UNEP متعهد به گسترش تخصص نظارت بر کیفیت هوا برای کمک به کشورها برای مقابله با بحران آلودگی هوا است. همچنین دولت‌ها باید برای تقویت مدیریت میزان کیفیت هوا به جهت محافظت از سلامت و رفاه مردم در سرتاسر جها،ن تلاش‌های هماهنگی داشته باشند».

پیشنهاد متخصصان تصفیه دود پاک زیست (شادتکس)

استفاده از دستگاه‌های تصفیه دود می‌تواند تأثیر مهمی در کنترل آلودگی هوا داشته باشد. آلودگی هوا از عوامل مختلفی از جمله گازهای مضر، ذرات معلق، هیدروکربن‌ها و غیره تشکیل می‌شود که از فعالیت‌های صنعتی مختلف به هوا اضافه می‌شوند. دستگاه‌های تصفیه دود می‌توانند این آلودگی‌ها را به حداقل برسانند و از انتشار آنها در محیط جلوگیری کنند.

مجموعه تصفیه دود پاک زیست (شادتکس) از جمله شرکت‌هایی است که دستگاه‌های قوی و کارآمدی را برای تصفیه دود ارائه می‌دهد. این دستگاه‌ها به وسیله فیلترهای مختلفی که دارند، درصد الودگی هوا را کاهش داده و مواد آلوده را به خوبی از محیط خارج می‌کنند. در نتیجه هوای تمیزی را عرضه خواهند کرد. استفاده از این دستگاه‌ها در کارخانه‌ها، رستوران‌ها، فست فودها و سایر مکان‌های صنعتی می‌تواند به بهبود کیفیت هوا و کاهش آلودگی آن کمک کند. از این رو، خرید و استفاده از دستگاه‌های تصفیه دود اهمیت زیادی در جلوگیری از آلودگی هوا دارد. برای خرید این تجهیزات می‌توانید با بخش فروش ما در تماس باشید.

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *