سازمان بهداشت جهانی و وظایف آن در سال 2024

سازمان بهداشت جهانی (WHO) یک آژانس تخصصی سازمان ملل متحد است که مسئول سلامت عمومی بین‌المللی است. این شرکت در 7 آوریل 1948 تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در ژنو، سوئیس واقع شده است. هدف اولیه WHO ارتقاء و بهبود سلامت جهانی با پرداختن به مسائل و چالش‌های مختلف مرتبط با سلامت در سراسر جهان است. با متخصصان تصفیه دود پاک زیست (شادتکس) همراه باشید تا این سازمان را بیشتر بشناسیم.

پیشنهاد مطالعه: خرید دستگاه حذف دود

سازمان بهداشت جهانی چیست؟

این سازمان، یک آژانس تخصصی سازمان ملل متحد است که بر سلامت عمومی بین‌المللی تمرکز دارد. WHO تلاش‌های بهداشت جهانی را هماهنگ می‌کند، استانداردهای بهداشتی را تعیین کرده و تحقیقاتی را انجام می‌دهد تا کمک‌های فنی به کشورها ارائه کند. ماموریت آن تضمین مراقبت‌های بهداشتی در دسترس، مبارزه با بیماری‌ها و ارتقای رفاه در مقیاس جهانی است.

این سازمان با این چشم انداز عمل می‌کند که اطمینان حاصل نماید همه افراد از بالاترین سطح ممکن سلامت و رفاه برخوردار هستند. برای دستیابی به این چشم انداز از طریق طیف وسیعی از فعالیت‌ها و ابتکار عمل می‌کند. این سازمان رهبری در مورد مسائل حیاتی بهداشتی را ارائه می‌دهد، استانداردهای بهداشت جهانی را تعیین کرده و تحقیقات و نوآوری را ترویج می‌کند. ضمن اینکه پشتیبانی فنی را هم به کشورهای مختلف ارائه می‌دهد.

ساختار سازمان بهداشت جهانی

WHO از طریق یک ساختار سلسله مراتبی عمل می‌کند که تصمیم گیری موثر، توسعه سیاست و اجرای طرح‌های بهداشتی را تسهیل کرده است. اجزای اصلی ساختار WHO عبارتند از:

  1. مجمع جهانی بهداشت (WHA)

مجمع جهانی بهداشت به عنوان عالی‌ترین نهاد تصمیم گیری سازمان جهانی بهداشت عمل می‌کند. این سازمان متشکل از نمایندگان همه کشورهای عضو است و سالانه برای بحث در مورد سیاست‌های بهداشت جهانی، تصویب بودجه و تعیین اولویت‌های استراتژیک تشکیل جلسه می‌دهد. WHA در سازمان بهداشت جهانی بستری را برای کشورهای عضو برای تبادل دانش، به اشتراک گذاری تجربیات و شکل دادن به دستور کار جهانی بهداشت فراهم می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: هدف از خرید سیستم تصفیه دود چیست؟

  • هیئت اجرایی

هیئت اجرایی متشکل از 34 عضو است که توسط مجمع جهانی بهداشت انتخاب می‌شوند. دو بار در سال تشکیل جلسه می‌دهد و مسئول اجرای سیاست‌ها و تصمیمات WHA است. این هیئت مشاوره فنی ارائه می‌دهد، بر فعالیت‌های سازمان نظارت کرده و پیشرفت برنامه‌ها و ابتکارات WHO را نظارت می‌کند.

  • دفاتر منطقه‌ای

WHO دارای شش دفتر منطقه‌ای است که در مناطق مختلف جهان آسیای جنوب شرقی، اروپا، آفریقا، قاره آمریکا، مدیترانه شرقی و اقیانوس آرام غربی واقع شده‌اند. این دفاتر منطقه‌ای از نزدیک با کشورهای عضو در منطقه مربوطه خود برای رسیدگی به اولویت‌های بهداشتی منطقه‌ای، تسهیل همکاری و تنظیم مداخلات بر اساس نیازهای محلی همکاری می‌کنند.

  • مرکز فرماندهی

گفتیم که مقر اصلی WHO در ژنو، سوئیس واقع شده است. این مرکز به عنوان مرکز توسعه سیاست، هماهنگی و مدیریت عمل می‌کند. این ستاد دارای بخش‌های مختلف، واحدهای تخصصی و کارشناسان فنی است که به کشورهای عضو و دفاتر منطقه‌ای راهنمایی، پشتیبانی و هماهنگی می‌کنند.

وظایف سازمان بهداشت جهانی

WHO طیف گسترده‌ای از وظایف را با هدف بهبود سلامت و رفاه جهانی انجام می‌دهد. برخی از عملکردهای کلیدی آن عبارتند از:

مراقبت و پاسخ به بیماری

WHO به طور فعال روندهای بهداشت جهانی را رصد می‌کند، تحقیقات انجام می‌دهد و داده‌ها را در مورد بیماری‌ها و مسائل مربوط به سلامت جمع آوری می‌کند. این اطلاعات را برای شناسایی تهدیدهای نوظهور، ردیابی شیوع بیماری و توسعه استراتژی‌های مبتنی بر شواهد برای پیشگیری، کنترل و واکنش تجزیه و تحلیل می‌کند. سازمان بهداشت جهانی با کشورهای عضو برای تقویت سیستم‌های نظارتی و ارائه پشتیبانی به موقع در هنگام شیوع بیماری همکاری دارد.

پیشنهاد مطالعه: تاثیرات دود صنعتی بر سلامتی افراد

تدوین و هدایت خط مشی سلامت

WHO نقش مهمی در توسعه سیاست‌ها، دستورالعمل‌ها و چارچوب‌های بهداشتی برای رسیدگی به چالش‌های عمده سلامت دارد. این توصیه‌های مبتنی بر شواهد را در مورد موضوعات مختلف سلامت، از جمله پیشگیری از بیماری، دستورالعمل‌های درمانی، برنامه‌های ایمن‌سازی و استراتژی‌های بهداشت عمومی ارائه می‌کند. رهنمودهای WHO به کشورهای عضو کمک می‌کند تا سیاست‌ها و برنامه‌های بهداشتی مؤثری را تدوین کنند.

تقویت نظام سلامت

WHO بر تقویت سیستم‌های بهداشتی در سراسر جهان برای اطمینان از دسترسی عادلانه به خدمات مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت تمرکز دارد. این سازمان با کشورهای عضو برای توسعه زیرساخت‌های بهداشتی قوی، بهبود ظرفیت نیروی کار سلامت، ارتقای مدیریت زنجیره تامین و تقویت مکانیسم‌های تامین مالی سلامت همکاری می‌کند. کمک‌های فنی سازمان جهانی بهداشت به کشورها کمک می‌کند تا سیستم‌های بهداشتی انعطاف‌پذیری بسازند که بتواند به طور مؤثر به چالش‌های بهداشت عمومی پاسخ دهد.

وکالت و مشارکت

WHO از سلامت در سطوح جهانی، منطقه‌ای و ملی حمایت می‌کند. این امر آگاهی را در مورد مسائل بهداشتی افزایش می‌دهد، سیاست‌های مبتنی بر شواهد را ترویج کرده و منابع را برای حمایت از برنامه‌های بهداشتی بسیج می‌کند. WHO با دولت‌ها، سازمان‌های غیردولتی، دانشگاه‌ها، نهادهای بخش خصوصی و سایر ذینفعان همکاری می‌کند تا مشارکت‌ها را تقویت کند، از تخصص استفاده کرده و اقدامات جمعی را برای بهبود نتایج بهداشتی انجام دهد.

تحقیق و نوآوری

تحقیق و نوآوری جزء لاینفک کار سازمان بهداشت جهانی است. این سازمان تحقیقات را برای تولید دانش جدید، توسعه راه حل‌های نوآورانه و بهبود شیوه‌های بهداشتی ترویج می‌کند. سازمان جهانی بهداشت از مطالعات علمی حمایت کرده، به اشتراک گذاری داده‌ها را تسهیل و همکاری بین محققان و مؤسسات در سراسر جهان را تشویق می‌کند. WHO با تقویت تحقیق و نوآوری به پیشبرد سلامت جهانی و یافتن راه حل‌های موثر برای چالش‌های بهداشتی کمک می‌نماید.

پیشنهاد مطالعه: آلودگی هوای محیط کار چقدر خطرناک است؟

کلام آخر

در مجموع، WHO اهداف متعددی از جمله پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، ارتقای امنیت سلامت، بهبود دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت، رسیدگی به نابرابری‌های بهداشتی، و تقویت همکاری بین‌المللی در تحقیقات و سیاست‌های مرتبط با سلامت دارد. این آژانس یک سازمان بین‌المللی است که تلاش‌های جهانی را برای رسیدگی به چالش‌های بهداشت عمومی، ارتقای سلامت و ارائه راهنمایی در مورد سیاست‌ها و ابتکارات مرتبط با سلامت هماهنگ و هدایت می‌کند. در نتیجه به عنوان یک مرجع مرکزی برای مسائل بهداشتی در سیستم سازمان ملل متحد عمل می‌کند.