رفع آلودگی هوای داخل ساختمان + دلایل

موضوع آلودگی هوای داخل ساختمان، یکی از مسائل حیاتی است که اهمیت بسیاری برای ارتقا سلامت و راحتی افراد دارد. همه ما هر روز، اوقات خود را در داخل ساختمان‌ها سپری می‌کنیم و آلودگی هوا می‌تواند به عوارض جدی برای سلامت ما منجر شود. برای مثال، این مسئله می‌تواند به افزایش بیماری‌های تنفسی، آلرژی‌ها و سایر مشکلات سلامتی ختم شود. بنابراین، توجه به کیفیت هوای داخل ساختمان‌ها و پیشگیری از آلودگی آن، امری بسیار حیاتی و اساسی برای حفظ سلامت افراد است.

منظور از کیفیت هوای داخل ساختمان چیست؟

کیفیت هوای داخل ساختمان (IAQ) به کیفیت هوای داخل و اطراف ساختمان‌ها و سازه‌ها اشاره دارد که با سلامت و راحتی ساکنان ساختمان مرتبط است. IAQ می‌تواند تحت تأثیر گازها (مانند مونوکسید کربن، رادون و ترکیبات آلی فرار)، آلاینده‌های میکروبی (کپک، باکتری) یا هر عامل و انرژی استرس‌زا که می‌تواند شرایط نامطلوبی ایجاد کند و بر سلامتی تأثیر بگذارد، قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اثرات کدام تخریبی تر است؟ دود صنعتی یا دود خانگی؟

کنترل منابع، فیلتراسیون و تهویه برای رقیق‌سازی آلاینده‌ها، روش‌های اولیه برای بهبود کیفیت هوای داخلی در بیشتر ساختمان‌ها هستند. در واحدهای مسکونی، راه حل‌های ساده مانند شستشوی منظم فرش می‌تواند به افزایش کیفیت هوای داخل کمک کند. آژانس حفاظت از محیط زیست دستورالعمل‌هایی را برای تمیز کردن بر اساس ترافیک، اندازه خانواده، حیوانات خانگی، کودکان و افراد سیگاری ارائه می‌دهد.

فرش و موکت به عنوان فیلتر هوا عمل می‌کنند و باید تمیز شوند. استانداردهای IAQ شامل مجموعه‌ای از نمونه‌های هوا، نظارت بر مواجهه انسان با آلاینده‌ها، نمونه‌های سطحی داخل ساختمان‌ها و شبیه‌سازی رایانه‌ای جریان هوا در داخل ساختمان‌ها است. IAQ بخشی از کیفیت محیط داخلی (IEQ) است که شامل IAQ و همچنین سایر جنبه‌های فیزیکی و روانی آلودگی هوای داخل ساختمان و زندگی در داخل خانه می‌شود (به عنوان مثال راحتی حرارتی، نور، کیفیت بصری و آکوستیک صدا).

آلودگی هوای داخل خانه و ساختمان در کشورهای در حال توسعه شدیدترین است و خطر قابل توجهی برای سلامت جهانی به همراه دارد. منبع اصلی آلودگی هوای داخلی در کشورهای در حال توسعه، سوزاندن زیست توده (به عنوان مثال، چوب، زغال چوب، سرگین یا پسماندهای کشاورزی) برای گرم کردن و پخت و پز است. در نتیجه، قرار گرفتن در معرض سطوح بالای ذرات منجر به مرگ سالانه بین 1.5 تا 2 میلیون نفر در سال 2000 شده است.

چه چیزهایی هوای داخل ساختمان را آلوده می کنند؟

اولین عاملی که باید در نظر داشته باشید، سلول‌های مرده پوست انسان است. وقتی به یک شعاع نور خورشید که از پنجره وارد خانه می‌شود نگاه می‌کنید، ذراتی را که در هوای اتاق معلق هستند مشاهده خواهید کرد. بر اساس تحقیقات، 80 درصد این ذرات از سلول‌های مرده پوست انسان تشکیل شده‌اند که بخشی از غذای اصلی قارچ‌ها و باکتری‌های موجود در فضای اتاق هستند. دستگاه‌های تصفیه هوا که به سیستم «یونایزر» مجهز هستند، با تولید یون‌های منفی می‌توانند این سلول‌های مرده را از هوای اتاق حذف کنند و همچنین به حذف بخشی از باکتری‌های هوا کمک کنند.

ضمنا در یک خانه به مساحت 150 مترمربع، هر ساله حدود 20 کیلوگرم گرد و غبار تولید می‌شود. هر ذره گرد و غبار شامل حدود 40 هزار قارچ، باکتری و ویروس بیماری‌زا است. فیلترهای HEPA که در دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی استفاده می‌شوند، قادر به حذف ذرات گرد و غبار و رفع آلودگی هوای داخل ساختمان هستند. همچنین یون‌های منفی به حذف ذرات گرد و غبار معلق در هوا کمک زیادی می‌کنند.

خوب است بدانید وقتی به یک خانه جدید وارد می‌شوید و متوجه می‌شوید که فرش‌ها، نئوپان، تخته سه لا و سایر صنایع چوبی و مصالح ساختمانی تازه هستند، همه چیز «بوی نو بودن» می‌دهد. این بو ناشی از بخارها و گازهایی است که از رنگ خانه، فرش و صنایع چوبی منتشر می‌شوند. بخارات حاوی موادی مضر مانند فرمالدئید هستند که جزو مواد سرطان‌زای معتبر است. علاوه بر این، بیش از 50 درصد وزن بالش و پتو از گرد و غبار تشکیل شده و پس از شستشو وزن آن‌ها تا نصف کاهش می‌یابد.

پاک کننده‌های شیمیایی، اسپری‌ها و حشره‌کش‌ها بخشی از هوایی که در خانه تنفس می‌کنید را تشکیل می‌دهند. این هوا حاوی مولکول‌های اسپری، حشره‌کش و پاک کننده‌های شیمیایی مانند آب ژاول (وایتکس) است.

بیشتر بخوانید: آلودگی هوا و سردرد چه ارتباطی با هم دارند؟

چگونه هوای داخل خانه را پاک کنیم؟

برای پاک کردن هوای داخل خانه می‌توانید اقدامات مختلفی انجام دهید. اولین روش، کاشت گیاهان زنده در خانه است. گیاهان هوا را تصفیه کرده و اکسیژن را بیشتر می‌کنند. گیاهانی مانند آلوئه ورا، نخل، زنبق، سانسوریا و پاتوس برخی از گیاهان خانه‌ای هستند که بهبود کیفیت هوا را فراهم می‌کنند.

ثانیا، خرید و استفاده از دستگاه تصفیه‌ هوا نیز می‌تواند بهبود قابل‌توجهی در کیفیت هوای داخل منزل شما ایجاد کند. این دستگاه‌ها مواد آلوده را از هوا با استفاده از فیلترهای مختلف حذف کرده و هوا را تمیز می‌کنند. همچنین، ویژگی‌های مانند تهویه مناسب، شستشوی منظم لوازم و توجه به محیط‌های خشک هم به رفع آلودگی هوای داخل ساختمان کمک می‌کنند تا هوای داخل خانه شما تمیز و سالم باقی بماند. به یاد داشته باشید که تهویه مناسب و تهویه مکانیزه نیز نقش مهمی در پاک‌سازی هوا و حذف مواد آلوده از محیط داخلی دارد.

کلام آخر

با توجه به نکات ذکر شده، کارشناسان تصفیه دود پاک زیست (شادتکس) خرید تصفیه هوای اماکن مسکونی و عمومی که از سیستم تهویه مرکزی استفاده می‌کنند را به شما پیشنهاد می‌دهند. این دستگاه تصفیه هوا برای استفاده در اماکن عمومی و مسکونی که به سیستم تهویه مرکزی نیاز دارند، مناسب است. این دستگاه با استفاده از فیلترهای فلزی، الکترواستاتیک، کاتالیست سرد و کربنی، هوای در حال گردش را تصفیه و استاندارد می‌کند. بسیاری از افراد نمی‌دانند که مقدار آلاینده‌ها در داخل خانه و ساختمان‌ها، گاهی بین 2 تا 10 برابر مقدار آلاینده‌های هوای بیرون از خانه است. بسیاری از این آلودگی‌ها به چشم غیر قابل مشاهده هستند و جالب است بدانید که چشم انسان تنها قادر به آگاهی از 10 درصد از این آلودگی‌ها است. به همین دلیل ارتقا کیفیت هوای داخل ساختمان امری مهم است.