بهترین فیلتر تصفیه دود

خرید دستگاه تصفیه دود و استفاده از بهترین فیلترها برای تولید آن امری حیاتی برای حفظ سلامت محیط زیست و انسان‌ها است. دود حاوی ذرات مختلف و آلاینده‌های خطرناکی است که اگر به طور نادرست مدیریت شوند، می‌توانند به افت کیفیت هوا، بیماری‌های تنفسی و آسیب به سلامت انسان‌ها منجر شوند. بنابراین، آشنایی با بهترین فیلتر تصفیه دود و روش‌های صحیح استفاده از آنها، اهمیت زیادی دارد. این مقاله از مجموعه مباحث تصفیه دود پاک زیست (شادتکس) به شما کمک می‌کند تا در انتخاب و استفاده از این نوع تجهیزات برای تصفیه دود، تصمیم گیری بهتری داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه: ضرورت خرید دستگاه تصفیه دود هوا

عملکرد فیلتر صنعتی چیست؟

عملکرد اصلی فیلترهای هوا حذف ذرات مضر در جریان عبور از سیستم است. این فیلتراسیون تضمین می‌کند که کیفیت هوای محیط در حد مطلوب باشد. از این رو، آنها جزء مهمی از تهویه مطبوع و یا پروسه تصفیه دود  هستند. اما زمان تهیه این محصولات باید به رتبه بندی MERV توجه ویژه داشته باشید.

رتبه بندی MERV چیست؟

برای اندازه گیری کارایی فیلترها، کارشناسان از حداقل ارزش گزارش کارایی (MERV) استفاده می‌کنند. MERV نموداری است که فیلترها را بر اساس توانایی آنها در جذب ذرات درجه بندی می‌کند. این امتیاز از 1 تا 16 متغیر است و 16 امتیاز به انواع فیلتر هوا با بهترین قابلیت فیلترینگ تعلق می‌گیرد. رتبه بندی MERV برای انواع مختلف فیلترها بسته به کیفیت و سازنده آنها متفاوت است و همیشه روی بسته بندی ذکر می‌شود.

با این حال، انتخاب بالاترین رتبه MERV همیشه عاقلانه‌ترین تصمیم نیست. این فیلترها گران هستند و فیلتر شدن بیشتر می‌تواند منجر به مقاومت جریان هوا بیشتر شود. این مقاومت باعث فشار بر دستگاه شما می‌شود و در دراز مدت بازده آن را کاهش می‌دهد.

اکثر سیستم‌های تهویه مطبوع و تصفیه دود مسکونی و اداری دارای فیلتر MERV 8 هستند که به طور پیش فرض نصب شده است. ارتقا به فیلتر توصیه شده MERV 13 ویروس‌ها را همراه با سایر آلاینده‌ها حذف می‌کند. بنابراین، منجر به کیفیت بهتر هوای داخلی می‌شود. البته بهتر است برای خرید بهترین فیلتر تصفیه دود و تعویض این قطعات با یک متخصص مشورت کنید تا ببینید آیا سیستم شما می‌تواند فیلتر MERV 13 را مدیریت کند یا خیر.

پیشنهاد مطالعه: فن آکسیال چیست؟ نکات خرید هواکش محوری

بهترین فیلتر تصفیه دود کدام است؟

زمان خرید بهترین انواع فیلتر تصفیه هوا با قیمت عالی باید به نوع دستگاه خود توجه داشته باشید تا انتخاب مناسبی را مد نظر قرار دهید. در این راستا، اولین فیلتری را که به شما معرفی می‌کنیم، هپا نام دارد.

HEPA یک نام اختصاری است و برای High Efficiency Particulate Air در نظر گرفته می‌شود. این نمونه یکی از بهترین فیلترها به شمار می‌آید و در محیط‌هایی از قبیل آزمایشگاه‌ها و اتاق‌های عمل جراحی در بیمارستان‌های پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فیلتر قادر است آلودگی‌های با سایز ذرات 5/2 میکرون را که توسط فیلترهای اولیه جذب نشده‌اند، حذف کند.

همچنین قادر به فیلتر کردن ذرات معلق تا 0/3 میکرون است. فیلتر HEPA به استانداردهای صنعتی برای محصولات فیلتر هوا پاسخگو است و می‌تواند تا 97/99% از آلودگی‌های موجود در هوا را حذف نماید. از طرفی، این فیلترها قادر به حذف آلاینده‌ها با سایز ذرات از 0.3 میکرون تا 100 میکرون هستند. اما نمی‌توانند به تنهایی مواد شیمیایی، گازهای دود و دخانیات سیگار را جذب کنند. زیرا این آلاینده‌ها از اندازه ذرات 0/3  میکرون کوچک‌تر هستند.

فیلتر کربن فعال در تصفیه هوا

فیلتر کربن فعال هم یک شکل از فیلتر است که با ایجاد منافذ متعدد، ذرات آلاینده در محیط را جذب می‌کند. ذراتی که توسط این نوع فیلتر دستگاه تصفیه هوا جذب می‌شوند، به هیچ عنوان به هوا باز نمی‌گردند. فیلتر کربن در لیست بهترین فیلتر تصفیه دود قرار دارد، زیرا توصیه شده اگر در منزل خود افراد حساس یا مبتلا به آسم یا آلرژی دارید، خرید فیلتر کربن فعال تصفیه هوا را مد نظر قرار دهید. زیرا وظیفه اصلی آن حذف آلاینده‌های شیمیایی موجود در محیط است.

دستگاه تصفیه دود لحیم کاری، جوشکاری و ذوب از جمله تصفیه کننده‌های هوا هستند که از فیلتر کربن فعال استفاده می‌کنند. اطلاعات در مورد قیمت و نحوه خرید آن‌ها را می‌توانید از با متخصصان تصفیه دود پاک زیست درخواست کنید. از مزایای این نوع فیلتر هم می‌توان به حذف آلاینده‌ها و گازهای شیمیایی، دود سیگار و بوی نامطبوع اشاره کرد. اما به یاد بسپارید که این نوع فیلتر نمی‌تواند میکروارگانیسم‌ها را به خوبی حذف کند و همچنین توانایی جذب ذرات آلرژی‌زا را ندارد.

فیلتر الکترواستاتیک؛ بهترین فیلتر تصفیه دود

فیلتر دستگاه تصفیه هوا الکترواستاتیک، از الیاف کاغذی و پنبه‌ای ساخته شده است که به عنوان آهنربایی عمل کرده و گرد و غبار و ذرات معلق در هوا را جذب می‌کند. ویژگی مغناطیسی قوی این فیلتر از پخش آلاینده‌ها در محیط شما جلوگیری می‌کند.

در صورت نیاز به فیلتری که با عوامل آلرژی‌زا مقابله کند، پیشنهاد می‌دهیم فیلتر الکترواستاتیک را تهیه کنید. این نوع فیلترها در دو نوع یکبار مصرف و چند بار مصرف موجود هستند. در نتیجه می‌توانید زمان تعویض آنها، فیلتر جدید خریداری کنید یا فیلتر قبلی را شستشو دهید.

فیلترهای الکترواستاتیک در دستگاه تصفیه دود آشپزخانه صنعتی و بزرگ استفاده می‌شوند. همچنین با امکان استفاده مجدد یا یکبار مصرف، از هزینه‌های اضافی صرفه جویی می‌کنند و نسبت به سایر فیلترهای تصفیه هوا اقتصادی‌تر هستند.

اگرچه این نمونه در لیست بهترین فیلتر تصفیه دود می‌تواند آلاینده‌های کوچک را کنترل کند، اما در مقابل آلاینده‌های بزرگ‌تر ممکن است عملکرد ناکافی داشته باشد. بنابراین، در صورت وجود فردی با مشکلات تنفسی بالا در خانواده، توصیه می‌شود به دنبال فیلترهای دیگر تصفیه هوا نیز بگردید.

پیشنهاد مطالعه: سیستم HVAC چیست؟ (انواع + نحوه عملکرد)

کلام آخر

انتخاب بین انواع مختلف فیلتر هوا می‌تواند بسیار گیج کننده باشد. بازار مملو از انواع فیلترهای AC با عملکردهای مختلف است. بنابراین، مهم است که الزامات محل زندگی و کار را به همراه توصیه‌های MERV در نظر داشته باشید. متخصصان تصفیه دود پاک زیست در این مقاله سعی داشتند شما را با 3 نوع اصلی این قطعات آشنا کنند تا دید بهتری زمان خرید به دست آورید.