روش های درمان سردرد ناشی از آلودگی هوا

سردرد یکی از مشکلات شایع و آزاردهنده‌ سلامتی است که ممکن است ناشی از عوامل مختلفی مانند آلودگی هوا باشد. آلودگی هوا یکی از مشکلات اصلی محیط زیست است که به علت انتشار آلاینده‌ها مانند ذرات معلق و گازهای سمی، به صورت گسترده در سراسر جهان وجود دارد. به عنوان نمونه، بالاترین سطح آلودگی هوا معمولا در شهرهای پرجمعیت و صنعتی مشاهده می‌شود. درمان سردرد ناشی از آلودگی هوا بسیار مهم است؛ زیرا ممکن است این نوع سردرد‌ها مرتبط با آسیب به سلامتی عمومی شخص باشد.

آلودگی هوا، مسبب ایجاد التهاب در مجرای تنفسی شده و باعث ایجاد مشکلات تنفسی می‌شود. سردرد، علائمی همراه با ناراحتی و ناخوشی دارد و می‌تواند فعالیت‌های روزمره را از بین ببرد و باعث کاهش کیفیت زندگی شود. بنابراین، برای تسریع درمان، باید هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را انجام داد و آسیب ناشی از آلودگی هوا را به سلامتی حداقل برسانیم.

ماسک ساده نزنید

عموماً اعتقاد داریم که استفاده از ماسک‌های ساده (مانند ماسک‌های جراحی)، برای جلوگیری از ورود فضولات به ریه بهترین گزینه است. اما واقعیت این است که این ماسک‌ها به تنهایی قادر به جلوگیری از ورود این ذرات نیستند، زیرا ذرات بسیار ریز هستند و می‌توانند از زیر ماسک عبور کنند. علاوه بر این، استفاده از ماسک بر روی صورت باعث می‌شود میزان اکسیژنی که وارد خون می‌شود کاهش یابد و ممکن است منجر به افزایش حرارت بدن شود و عوارض جانبی بیشتری به دنبال داشته باشد.

استفاده از ماسک‌ها باعث ضعف عضلانی قلب می‌شود و توان دفع فضولات را که قلب با فشار به سطح بیرون می‌آورد را کاهش می‌دهد، بنابراین این فضولات در بدن حبس می‌شوند. این مسئله منجر به ایجاد مشکلاتی مانند یبوست در مراحل ابتدایی و تشکیل توده‌های چرکی در طول زمان می‌شود. اگر این فضولات توان خارج شدن از بدن توسط قلب را نداشته باشند، می‌توانند در جسم حبس شوند. در نتیجه ما با سردرد ناشی از آلودگی هوا روبرو خواهیم شد.

آب سرد نخورید

عقیده‌های عمومی که بر آن استوارند که آب می‌تواند سموم و فضولات را شسته و خارج کند، اما این مسئله درست نیست و باید بدانیم که آب به بیشتر کردن سردرد و سرفه ناشی از آلودگی هوا کمک خواهد کرد. برای درمان سردرد ناشی از آلودگی هوا به یاد داشته باشید زمانی که ریه فضولات را جذب می‌کند، با تولید حرارتی جزئی آن‌ها را با خلط به داخل خون خارج می‌کند تا وارد سیستم خونی نشود. همچنین، مایعاتی که به سرعت جذب خون شده، سرب و فضولات را در خون سرد می‌کنند و اجازه تحلیل و دفع آن‌ها را نمی‌دهند.

آب هم اجازه دفع خلط را نمی‌دهد و باعث تشکیل دو انباشت فضولات در بدن به صورت غیرطبیعی می‌شود. حتی اگر به مرحله تحلیل رسیده باشد، به سطح پوست نمی‌رسد یا اگر برسد، تبدیل به چربی زیر پوستی می‌شود و در بین پوست و یا اندام‌های دیگر باقی می‌ماند. بنابراین، بهتر است همیشه در رفع تشنگی از آب جوش استفاده کنیم و مانع از غلیظ شدن چربی‌ها شویم. همانند مادری که در حال پختن غذا، اگر بخواهد آب را اضافه کند تا چربی‌ها را رقیق کند، از آب جوش استفاده می‌کند.

لیمونادِ اسطوخودوس بخورید

استفاده از اسطوخودوس (یا لاوندر) تأثیر قابل توجهی در سردردهای مزمن و دردناک نشان داده است. همچنین، لاوندر ساختار پیچیده‌ای داشته و خواص فراوانی از جمله ضدافسردگی، آرام‌بخش، ضدباکتریایی، فشار خون پایین، ضدعفونی‌کننده، ضدالتهاب، ضدقارچ و تمیزکننده دارد.

محققان دانشگاه فلوریدا خاصیت ضداضطرابی لاوندر را نیز شناسایی کرده‌اند و نشان داده‌اند که اسانس لاوندر در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است. به عنوان مثال، لاوندر می‌تواند به درمان مشکلات سینوسی، سردردهای ناشی از مصرف الکل و افسردگی نیز کمک کند.

ترکیب زیر برای درمان سردردهای مزمن بسیار مؤثر است. در این نوشیدنی خوشمزه، گیاه لاوندر با لیموناد ترکیب شده تا تأثیر آن دو برابر شود. ادامه مطلب را بخوانید تا طرز تهیه این نوشیدنی را بیاموزید.

طرز تهیه لیموناد لاوندر

  • یک قطره اسانس لاوندر
  • شش عدد لیموترش
  • یک فنجان عسل طبیعی
  • 12 فنجان آب

برای درمان سردرد ناشی از آلودگی هوا، تمام مواد را در یک ظرف مخلوط و دم کنید. طعم نوشیدنی را چک کنید و در صورت نیاز، آب یا عسل بیشتری اضافه نمایید. در آخر، درب ظرف را بگذارید و به مدت یک ساعت این نوشیدنی را در یخچال قرار دهید. پس از گذشت زمان، نوشیدنی آماده است و می‌توانید آن را مصرف کنید. مصرف لیموناد لاوندر می‌تواند به شما در کاهش سردردها کمک کند، البته این روش تنها یکی از روش‌های ممکن است و شما می‌توانید لاوندر را به صورت نوشیدنی به روش‌های دیگر نیز مصرف کنید.

استفاده از اسانس لاوندر به دو شکل دیگر نیز می‌تواند مفید باشد:

  • ریختن چند قطره اسانس لاوندر در وان حمام برای برطرف کردن خشکی پوست بدن
  • اسپری کردن 10 تا 12 قطره اسانس لاوندر در هوای اتاق برای کاهش استرس و احساس آرامش

و در آخر؛ توصیه‌هایی برای درمان سردرد ناشی از آلودگی هوا

اگر در هوای آلوده سردرد می‌گیرید، انجام چند روش و تدابیر می‌تواند به ارتقای وضعیت شما کمک کند. اولین مورد این است که شیر بخورید. شیر دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند و می‌تواند به بهبود سیستم ایمنی شما کمک کند. در جهت کاهش احتمال آلودگی به ویروس‌ها و باکتری‌ها، استفاده از ماسک‌های فیلتردار مؤثر است. ماسک‌های فیلتردار مانع ورود ذرات آلوده به دستگاه تنفس می‌شوند و امکان نفوذ ویروس‌ها را به ریه‌ها کاهش می‌دهند.

همچنین، بهتر است از خانه خارج نشوید تا با دیگران و عوامل آلوده در تماس نباشید. از تماس با افرادی که علائم بیماری دارند خودداری کنید و از ایجاد محیطی آلوده خودداری نمایید. در صورت بروز سردرد شدید، به پزشک مراجعه کنید. او می‌تواند تشخیص درستی در مورد علت این سردرد قرار دهد و راهنمایی‌هایی راجع به درمان سردرد ناشی از آلودگی هوا و کاهش این علائم به شما بدهد. علاوه بر این، در صورت لزوم ممکن است پزشک از شما اطلاعاتی در مورد تاریخچه سفرهای صورت گرفته و محل کنونی اقامت شما نیز درخواست کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *