آشنایی با تصفیه دود اسید + اسکرابر دود اسیدی

جذب و کاهش دود اسیدی یک جنبه مهم در هر کارخانه گالوانیزه گرم است. سیستم استخراج دود اسیدی بخارات اسیدی/سمی مخازن را جذب می‌کند و در نتیجه از پخش شدن بخارات سمی روی زمین و ایجاد آلودگی جلوگیری خواهد کرد. برای آشنایی با تجهیزات تصفیه دود اسید و ضرورت خرید آنها، همراه کارشناسان تصفیه دود پاک زیست (شادتکس) باشید.

پیشنهاد مطالعه: ضرورت خرید دستگاه تصفیه دود هوا

دستگاه اسکرابر (خنثی کننده دود اسید) چیست؟

این سیستم از هود برد، مجرای تهویه، اسکرابر گرد و غبار اسیدی، دمنده، دودکش، شیر کنترل، کابینت برق و غیره تشکیل شده است. هود برد را بالای منبع آلودگی قرار می‌دهند، زیرا نیروی مکش قوی با دمنده ایجاد می‌کند. در نتیجه گرد و غبار اسیدی به داخل مجرای تهویه کشیده می‌شود. عملکرد هود برد جذب گرد و غبار اسیدی و ایجاد یک ناحیه فشار منفی قوی است و باعث می‌شود گرد و غبار اسیدی به داخل هود حرکت کند.

عملکرد کانال تهویه هم تهویه جریان هوا را تضمین می‌کند. در حالی که عملکرد دستگاه اسکرابر گرد و غبار اسیدی تصفیه گرد و غبار اسیدی است. دمنده (مشابه قلب سیستم)، منبع تغذیه برای گردش هوا است. دمنده در پشت اسکرابر قرار می‌گیرد تا از پروانه در برابر ضربات ذرات با سرعت بالا و نامنظم محافظت کند. همچنین عمر مفید را بهبود بخشد، فشار برگشتی را کاهش دهد و عملکرد طبیعی طولانی مدت را تضمین کند.

عملکرد پمپ آب در گردش هم این است که مایع قلیایی را برای خنثی کردن گرد و غبار اسیدی، بازیافت آن و بازگردانی مجدد آن اسپری کند. گرد و غبار اسیدی در اسکرابر ادغام می‌شود و هوای تصفیه شده توسط دمنده از طریق دودکش خارج خواهد شد. هر هود محدوده مجهز به یک دریچه هوا مستقل برای تنظیم جریان هوا است. اگر نیازی به باز کردن هم‌زمان نباشد، اپراتور می‌تواند آن را ببندد. فشار منفی کاپوت در حین کار بسیار قوی‌تر و برای جمع‌آوری گرد و غبار اسیدی مؤثرتر می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: سیستم HVAC چیست؟ (انواع + نحوه عملکرد)

اهمیت خرید دستگاه های تصفیه بخار اسید

خرید دستگاه تصفیه دود اسید یک پیشنهاد منطقی است که مزایای زیادی به همراه دارد. ابتدا، این دستگاه به صرفه جویی در هزینه منجر می‌شود؛ زیرا حذف بخار اسید، می‌توان ذرات آلاینده و خوردگی را از سطوح حذف کرد. این امر منجر به کاهش نیاز به تعمیرات و تغییرات مکرر در سازه‌ها می‌شود.

خرید دستگاه تصفیه دود و بخارات سمی و اسیدی و جمع كننده ذرات ریز می‌تواند خطرات سلامتی را به حداقل برساند. با تصفیه صحیح سطوح، می‌توان از تجمع ذرات مضر و باکتری‌ها جلوگیری کرد. این موارد می‌توانند باعث بروز بیماری‌های تنفسی شوند.

علاوه بر اینها، با از بین بردن خوردگی و آلاینده‌ها، دستگاه دود جمع کن می‌تواند عمر سازه‌های ساختمانی و جرثقیل‌ها را افزایش دهد. همچنین، با کاهش خرابی قطعات الکتریکی، نیاز به تعمیرات مکرر و نگهداری در کارخانه‌ها کاهش می‌یابد. در نهایت، این دستگاه از بوی نامطبوع جلوگیری می‌کند و محیط کار و زندگی را بهبود می‌بخشد. به طور کلی، خرید دستگاه تصفیه بخار اسید از لحاظ اقتصادی، ایمنی و بهداشتی و حفظ محیط زیست توصیه می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه هوا

قیمت دستگاه دود سوز چقدر است؟

این وسیله قادر است به حل مشکلات آلودگی بسیاری از کارخانه‌ها کمک کند و قابلیت نصب در کارخانه‌های بزرگ دارای بخار اسید و آلاینده‌های دیگر را دارا است. این کارخانه‌ها شامل تولید باطری، تولید کود شیمیایی، صنایع نظامی، نفت و گاز، پتروشیمی، تولید کاشی، صنایع شیمیایی و دارویی، موکت و دیگر صنایع هستند. تمامی این صنایع بخار اسید و ذرات آلاینده را در محیط منتشر می‌کنند.  با تغییر مواد شیمیایی مصرفی و انجام تغییرات جزئی در آن، این وسیله قابلیت جذب مقادیر زیادی از گازها، دود، بو و ذرات آلاینده سمی را دارد. قیمت تصفیه دود اسید با توجه به سایز و اجزاء آن تعیین می‌شود.

مضرات سوزاندن بخار اسید در صنایع| تصفیه دود اسید

استفاده رایج از اسید سولفوریک در صنایع مختلف مانند فرایند تولید طلا، خطر بخار اسید در دمای 346 درجه سانتیگراد را به وجود آورده است. این بخار دودی سفید رنگ و بسیار سمی است که می‌تواند خفه کننده باشد. برای مقابله با این خطر، روشی مخرب مانند سوزاندن بخار اسید با شعله استفاده می‌شود که متأسفانه، به علت نداشتن آگاهی کافی از تبعات آن، در بیشتر کارگاه‌ها همچنان پایدار است. این موضوع منجر به صدمات جدی جسمی به افراد ساکن در آن محیط و همچنین به حیوانات و گیاهان در محیط زیست می‌شود.

در شهرهای تاریخی مانند اصفهان، یزد و شیراز، زرگران بیشتر به دلیل نزدیکی به بازار و حفظ امنیت در بافت قدیمی شهر و نزدیکی به آثار تاریخی شهر، فعالیت دارند. این واقعیت می‌تواند منجر به تخریب آثار تاریخی شود. تحقیقات در حال انجام روی تأثیر بخار اسید بر آثار تاریخی و اثرات تشدید باران‌های اسیدی همچنان ادامه دارد.

بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان IARC، اثرات مخرب گاز گوگرد دی‌اکسید (که از سوختن بخار سولفوریک به وجود می‌آید) بر انسان به شرح زیر است:

  • این گاز می‌تواند منجر به آسیب رساندن پوست، چشم‌ها، سیستم تنفسی و گوارش شود.
  • همچنین باعث تخریب دندان‌ها و کاهش توانایی جذب اکسیژن در سیستم تنفسی خواهد شد.
  • در طولانی مدت باعث ضعف بدن می‌شود و به بروز بیماری‌های قلبی عروقی و حتی برخی از انواع سرطان در انسان‌ها منجر می‌گردد.

نکات خرید دستگاه تصفیه دود اسید

برای خرید تصفیه دود اسید، ابتدا باید به ابعاد محل مورد استفاده توجه کنید تا اطمینان حاصل شود که کارایی مناسب را دارد. سپس نوع فن مکنده و پمپ آب را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مناسب نیازهای شما است. همچنین باید توجه داشت که این دستگاه برای کاربردهای صنعتی طراحی شده است. بنابراین باید بررسی شود که آیا قابلیت‌ها و عملکرد آن با نیازهای صنایع مطابقت دارد یا خیر. پس از بررسی این موارد، می‌توانید تصمیم به خرید این دستگاه را با آگاهی کامل از نیازها و مشخصات اتخاذ نمایید.

پیشنهاد مطالعه: آشنایی با انواع فیلتر دود سیگار

کلام آخر

کارشناسان تصفیه دود پاک زیست (شادتکس) در این متن معرفی دستگاه تصفیه بخار اسید را مد نظر داشتند. فراموش نکنید که تهیه این دستگاه از مراکز معتبر باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شما شده و البته سلامتی پرسنل را هم تضمین می‌کند.