آلودگی هوا و بیماری های مرتبط

آلودگی هوا و بیماری های مرتبط

آلودگی هوا یکی از مهمترین عوامل خطرساز برای سلامت انسان است. آلودگی هوا می‌تواند باعث بروز یا تشدید بیماری‌های مختلفی شود که در این مقاله به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

بیماری‌های تنفسی:

آلودگی هوا با ورود ذرات معلق و گازهای زیان‌آور به ریه‌ها، موجب التهاب، تحریک و آسیب به بافت ریوی می‌شود. این امر می‌تواند منجر به بروز یا تشدید بیماری‌های تنفسی مانند آسم، برونشیت، آمفزم، سرطان ریه و عفونت‌های ریوی شود. برخی از علائم شایع این بیماری‌ها عبارتند از سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس، خون‌خلط و تب.

بیماری‌های قلب و عروق:

آلودگی هوا با کاهش اکسیژن رسانی به قلب و بافت‌های بدن، فشار خون را افزایش داده و عملکرد قلب را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این امر ممکن است منجر به بروز یا تشدید بیماری‌های قلب و عروق مانند آنژین صدری، سکته قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا و نارسایی قلب شود. برخی از علائم شایع این بیماری‌ها عبارتند از درد قفسه سینه، تپش قلب، سرگیجه، تعرق و بی‌حالی.

بیماری‌های خودایمنی:

آلودگی هوا با القاء التهاب در بدن و تحریک سامانه ایمنی، موجب نقض تعادل در پاسخ دفاع بدن شده و ممکن است منجر به بروز چالش چند سال اخیر کشور در حوزه آلودگید هوا و بروز بيماري های غيرواگير ناشي از ‌آن گره خورده و اين در حالي است که آلودگي هوا و عوارض ناشي از آن مانند سرطان ريه و بيماري های قلبي، در هر دقيقه ۱۳ نفر قرباني مي گيرد و امروزه بحران آب و هوا يک بحران بهداشتي است؛ زيرا آلودگي هوا بر سلامت ما و کره زمين تأثير مي گذارد و اين درحالي است که علاوه بر خيزش گرد و خاک و آلودگي ناشي از آن، بيش از ۹۰ درصد مردم هوای ناسالم ناشي از سوخت های فسيلي را تنفس مي کنند.

مقالات | بیشتر بدانید